Hulplijn voor mantelzorger

Bedrijf neemt tegen betaling dagelijks contact met naaste over

JOKE WILKING-UITENBROEK

Als de druk op de schouders van een mantelzorger te groot wordt, zit er soms maar één ding op: zorg inkopen. Een boodschappenservice of de hulpstudent die zorgt dat de computer het weer doet - voor veel problemen is een betaalde oplossing.

Thuiszorgorganisatie Kruiswerk in de Achterhoek voegde daar gisteren onder de naam 'Goedendag Service' een nieuwe dienst aan toe, waar mensen in heel Nederland gebruik van kunnen maken. Als je als mantelzorger niet toekomt aan dagelijks contact met degene voor wie je zorgt, neemt het bedrijf dat over. Per telefoon, tablet of computer.

"Er is veel belangstelling, daarom zijn we de dienst gestart", zegt Jeanet Mertens van Kruiswerk. Door het dagelijks contact over te nemen, kan de hulpverlener van Goedendag Service direct actie ondernemen als er iets mis is, en bijvoorbeeld een verpleegkundige inschakelen.

Volgens Robbert Huijsman passen nieuwe diensten als Goedendag Service in een trend. Huijsman is bijzonder hoogleraar organisatie van de ouderenzorg aan de Erasmus Universiteit. "Zorgprofessionals bedienen steeds vaker meerdere patiënten op afstand met de computer."

Huijsman ziet veel zorgtaken verschuiven: van collectief naar privaat, van instituten naar thuiszorg, en van professionele zorg naar mantelzorg. En nu is daar dus nog een verschuiving bijgekomen, zegt hij: die van het handwerk naar zorg via de computer. "Ondernemende types springen in de gaten die vallen."

Deze nieuwste ontwikkeling kan mantelzorgers helpen, denkt hij: "Zelf zou ik ook gebruikmaken van zo'n service. Mijn schoonvader woont ver weg, en we hebben nou eenmaal altijd te weinig tijd."

Het is nog de vraag of het initiatief van Kruiswerk echt zal aanslaan. Bij de particuliere thuiszorgorganisatie Zeelandcare bieden ze al jaren een lokale belservice voor leden die erg ziek of eenzaam zijn. Daar wordt geen gebruik van gemaakt, zegt bedrijfsleider Jos Net. "Blijkbaar is de mantelzorg hier in Zeeland zo goed geregeld dat het niet nodig is." Maar: niet overal is die zorg even goed, denkt hij. Daarom geeft hij Goedendag Service, een landelijke dienst, meer kans van slagen.

Volgens Lilian Linders, lector sociale studies bij de Fontys Hogeschool, zijn initiatieven als Goedendag Service niet de oplossing voor het echte probleem. Dat is de administratieve rompslomp voor mantelzorgers. "Als je die vermindert, houden ze meer tijd over om te zorgen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden