Huiveringwekkend boeiend

De absurde verhaallijn van Dennis Potter en het aangrijpende spel van vier indrukwekkende acteurs maken de verfilming van het satanische gruwelsprookje 'De Bitterzoet' zeer de moeite waard.

Het verhaal, waarvan de Engelse omroep BBC het script ooit 'misselijkmakend' noemde, speelt zich af in de huiskamer van de familie Broeckx. Waar vader, moeder en dochter Carrie (Carola Arons), een gewoon leven zouden hebben geleid, ware het niet dat de dochter een kasplantje is geworden na een auto-ongeluk. Ze is spastisch en kan niet praten.

Moeder (Frieda Pittoors) hoopt dat haar dochter weer de oude wordt. Vader (Bert Luppes) accepteert de gezondheidstoestand van zijn dochter niet en is verbitterd, want hij voelt zich verantwoordelijk voor haar situatie. In deze chaotische treurnis doet Martin Bovens (Fedja van Huêt) zijn intrede. Alles verandert door deze vreemde jongen, wiens bedoeling niet erg duidelijk is. Hij weet vader en moeder Broeckx te bespelen en zo toegang te krijgen tot hun dochter, die hij zegt te kennen van de kunstacademie. Als Martin alleen met haar is, verkracht hij haar op een gruwelijke manier. Wel krijgt Carrie hiermee haar geheugen terug. Ze weet weer hoe haar vader met haar studievriendin in bed lag, hoe zij overstuur de straat op rende en onder de auto kwam. Martin verdwijnt vervolgens net zo plotseling als hij kwam en laat niet meer dan een gestoorde indruk achter.

Een genot om naar te kijken is het uitzonderlijke spel van Fedja van Huêt, bekend van 'Karakter', die de kijker meeneemt in de krankzinnigheid van zijn personage. Een voordeel van film boven toneel hierbij is dat de camera kan inzoomen en zo de krachtige mimiek op de gezichten van de acteurs kan vastleggen.

Hoewel de film zich in één ruimte afspeelt, is de aanblik niet saai. Dat komt ook door het snelle camerawerk. Goede beslissing van regisseur Johan Simons, want zo krijgt het verhaal vaart.

Verrassend is dat het karakter van de vader zich na een dronkemansscène ontwikkelt van bot en ondoorgrondelijk tot open en ingewikkeld. Het opvallendst is de frustratie over zijn eigen extreem-rechtse ideeën. Wanneer Martin verdwijnt en Carrie uit haar shock komt, is de cirkel rond en zal het gezin weer verder kunnen leven zoals vóór het ongeluk. In 'De Bitterzoet' wil de auteur laten zien hoe iemand met kwade bedoelingen toch het goede bewerkstelligt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden