Huiswerk maken heeft geen zin, ze snapt 't toch niet

Haar cijfers voor wiskunde kelderen. Moet een 15-jarig meisje uit 4 vwo dus op bijles?

Sinus, cosinus, goniometrie; pfff. Een meisje (15) slaakt een zucht die wanhoop suggereert. Of roept het wiskundehuiswerk afkeer bij haar op? Verveelt deze vwo-leerling zich met haar sommen?

Ze grijpen haar in elk geval niet, zo blijkt uit het vervolg: het meisje schuift haar boek opzij, pakt eerst haar smartphone, dan haar tasje met make-up. Daarmee houdt ze zichzelf zoet; haar onvoltooide huiswerk negeert ze.

Zo gaat het al maanden: het meisje werpt een blik op logaritmes en kansberekening, zucht diep en concentreert zich op dingen die haar wél plezier verschaffen. Haar cijfers voor wiskunde dalen in rap tempo; ze zijn nog net niet onherstelbaar dramatisch.

"Waarom begin je niet eerder met je huiswerk?" vragen haar ouders. Dat heeft volgens hun dochter geen zin, ze snápt dat rotvak gewoon niet. "Maar dan vraag je de leraar toch om extra uitleg?" Dat is ook al geen bruikbare suggestie, want de wiskundeleraar is 'een lul', bij wie het meisje echt niet vrijwillig aan gaat kloppen.

Wat nu? Moeten deze ouders hun dochter op wiskundebijles doen, om te voorkomen dat ze blijft zitten? Of leren ze haar een waardevolle levensles door niet in te grijpen? Dan krijgt het meisje een 3 op haar rapport en moet ze 4 vwo overdoen. Zou die schok misschien tot een betere werkhouding leiden?

Gijs Beekhuizen, rector van het Hendrik Pierson College in Zetten, is aanhanger van die laatste, 'harde' lijn. Daar past een ouderwets motto bij: opgroeien doet soms van auw.

Bijles? Daar ziet Beekhuizen niks in, dat is een lapmiddel waarmee het meisje alleen haar cijfers opvijzelt. Maar ze leert niet omgaan met 'die lul van wiskunde', en dat is jammer, want ze vindt later nog wel meer 'lullen' op haar pad. Ze leert ook geen hulp vragen of problemen oplossen.

'Kort door de bocht en recht voor z'n raap geformuleerd' vindt Beekhuizen dat dit meisje, dat straks vanwege haar mooie opleiding tot de elite van Nederland gaat behoren, "moet kunnen dealen met allerlei tegenslag. Lukt dat niet, dan is ze misschien niet vwo-waardig".

Zijn advies aan deze ouders luidt: arrangeer een gesprek op school, met de mentor en eventueel de wiskundeleraar. "Leg het meisje uit dat ze voor dit probleem niet weg kan lopen." Maar laat haar zélf een oplossing vinden.

Tikkeltje te riskant, de aanpak van Beekhuizen? Er zijn schoolleiders met een mildere blik op bijles. Dominique Majoor, rector van het Canisius College in Nijmegen, adviseert deze ouders grondig te onderzoeken waarom hun dochter zulke magere cijfers haalt. Zijn die louter aan haar eigen, gebrekkige inzet toe te schrijven? Dan is het tijd voor een goed gesprek met het meisje. Helpt dat niet? "Dan zou ik liever bijles regelen. Zittenblijven is zonde."

Reageren? Zelf een opvoedvraag insturen? Mail iris.pronk@trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden