Huisverkoper neemt toevlucht tot karton

Doos in de vorm van een bank of boekenkast maakt lege woning aantrekkelijker

Marijn Muller (33) schuift kartonnen dozen door een lege kamer van zijn Haagse bedrijfje Boxters. Een ervan, bedekt met posters van een deken en een kussen, stelt een bed voor. Al bouwt hij dat bed zo om tot bank, met het dressoir als zitvlak. Past het meubel ook in de hoek of bij het raam? Muller schuift even.

Al een jaar verkoopt hij kartonnen meubels, elke dag vijf tot tien pakketten. Ze worden gemaakt door zijn stille vennoot die een eigen drukkerij heeft.

Muller, voormalig makelaar, kent de behoefte van huizenkopers om lege ruimtes denkbeeldig in te richten. "Mensen leggen kranten op de grond om in te schatten of ergens een eettafel past."

Bovendien: ingerichte huizen verkopen beter, maar een huis vullen waar je al uitgetrokken bent, is veel gedoe en kost een lieve cent.

Zijn simpelste pakket bevat een bank, een stoel en een bijzettafel en kost 199 euro. Na gebruik kan het opgevouwen bij het oud papier. Boxters verkoopt ook kartonnen t.v.'s, om de afstand tot de bank in te schatten, en echte kussentjes of een schemerlampje, voor de aankleding.

Muller kwam op het idee toen hij loungemeubels voor zijn tuin bestelde, bestaande uit draagbare onderdelen. "Dat moet ik hebben", dacht Muller en hij begon te knutselen. Een miniatuurbankje van karton, een kastje met een plaatje erop, gemaakt van een echte boekenkast.

Ze staan nu op het bureau van zijn kantoor, naast een stapel brochures. Een levensgrote foto, bedoeld voor op de boekenkast, hangt aan de muur. Op een tv-scherm knettert een haardvuurtje.

Vooral woningcorporaties kopen pakketten om de verhuur en verkoop van woningen te bespoedigen. Particuliere verkopers bereikt Muller tot nog toe lastig. "Adverteren op Google is moeilijk. Niemand zoekt hiernaar."

Gelukkig voor Muller richten Nederlanders hun leegstaande huizen vaker in om hun huis zo goed mogelijk te presenteren aan potentiële kopers. Die hebben immers keuze zat. Er bestaat zelfs een snelgroeiende opleiding die mensen schoolt tot verkoopstylist.

Woning met energielabel verkoopt beter
Woningen met een energielabel worden gemiddeld 24 dagen sneller verkocht dan woningen zonder label. Bovendien brengt een woning zo'n 3 procent - gemiddeld 6000 euro - meer op als het label aangeeft dat het om een energiezuinig huis gaat. Dat blijkt uit onderzoek door de universiteiten van Tilburg en Maastricht.

Sinds de invoering van het energielabel in 2008 zijn 50.000 woningen verkocht met een label, dat is 15 procent van het aanbod. De Tweede Kamer vergadert binnenkort over een voorstel om er beter op toe te zien dat er geen woningen zonder label meer worden verkocht.

Bewoners van de meest energieverkwistende woningen betalen vier keer zoveel voor gas als mensen met de meest energiezuinige huizen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden