Huismerk AH moet duurzamer

Voor houten en papieren producten van het huismerk en voor eigen merkproducten waarin palmolie en soja zijn verwerkt, zal Albert Heijn over een paar jaar alleen nog grondstoffen gebruiken die een internationaal erkend duurzaamheidskeurmerk dragen. In deze ontwikkeling naar duurzaam telen en produceren van grondstoffen, werkt de supermarktketen samen met het Wereld Natuur Fonds (WNF). De nieuwe overeenkomst is een uitbreiding van de in 2007 begonnen samenwerking tussen WNF en Albert Heijn om het aanbod van duurzaam gevangen vis in de AH-winkels te vergroten.

Samen met AH is het WNF volgens directeur Johan van de Gronden in staat om grondstofketens internationaal te verduurzamen, met behoud van waardevolle natuur, zoals tropische bossen en oceanen, en met respect voor sociale rechten van de lokale bevolking.

Het gebruik van duurzame palmolie in AH-producten als margarine, koek, zeep en cosmetica moet eind volgend jaar al een feit zijn. Voor duurzame soja, papier en hout is de streefdatum eind 2015. Met de vis gaat het al de goede kant op. Albert Heijn wil vanaf eind 2015 alleen nog duurzaam gevangen vis met MSC-keurmerk of verantwoorde kweekvis met ASC-keurmerk in de schappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden