HTC weet goede smartphones niet slim te verkopen

Taiwanese mobieltjes doen het goed in de vergelijkingen, maar de populariteit blijft achter

Ze krijgen lovende kritieken, vaak meer dan de concurrent, en toch wil het maar niet lukken met de smartphones van HTC. Het Taiwanese bedrijf maakte gisteren bekend dat het de verwachte omzet in het tweede kwartaal met meer dan een derde terugschroeft. Het gevolg: een koersdaling die HTC terugbracht naar zijn laagste notering in tien jaar.

HTC heeft daar wel een verklaring voor. De Taiwanezen beweren dat de vraag naar duurdere smartphones terugloopt. Dat klopt niet, zegt Tweakers-redacteur Arnoud Wokke. Hij ziet dat de markt nog steeds groeit. "Die krimp zou dan alleen voor HTC gelden", stelt Wokke. "We verwachten wel dat we tegen het einde van de groei aanzitten."

HTC, ooit een pionier op smartphonegebied, weet al jarenlang niet goed mee te komen met zijn concurrenten. Het bedrijf laat zich vooral aftroeven door de directe concurrent uit Zuid-Korea, Samsung.

Volgens Wokke ligt het probleem van HTC vooral in een gebrek aan marketing die is gericht op de verkopers van smartphones. "HTC onderschat de invloed hiervan, maar het is enorm belangrijk. Als mensen een winkel binnenstappen om een telefoon te kopen, leunen ze vaak zwaar op het advies van de verkoper. De producenten weten dat ook, dus proberen ze winkeliers op allerlei manieren te stimuleren om hun product aan te prijzen. Dan worden ze bijvoorbeeld uitgenodigd voor een speciale verkoopcursus. Tijdens een diner horen ze precies hoe ze een nieuwe telefoon moeten aanprijzen."

Een elektronicagigant als Samsung heeft een veel groter marketingbudget dan het relatief kleine HTC, maar volgens Wokke heeft Samsung het ook slimmer aangepakt. "Vanaf 2009 lag er voor een aantal telefoonbedrijven de kans om een soort 'anti-Apple' te worden. Samsung heeft toen het beeld gecreëerd dat zij en Apple de enige paarden in de race zijn."

Kwalitatief zijn de telefoons van HTC en Samsung aan elkaar gewaagd, waarbij HTC vaak zelfs nog beter uit de bus komt. Op vergelijksite kieskeurig.nl staat het nieuwste model, de de HTC One M9, bovenaan de lijst van best beoordeelde smartphones. Op de lijst van populairste telefoons staat hij niet eens in de top vijftig. Volgens Wokke gaat dit al jaren zo. Telefoons van HTC worden goed beoordeeld en gebruikers zijn in de regel tevreden.

Ook in China, de grootste afzetmarkt voor smartphones ter wereld, heeft HTC het moeilijk. HTC was hier ooit goed voor een derde van de telefoonverkoop. Tegenwoordig regeert ook hier de iPhone, voor Chinezen nog meer dan in het Westen een statussymbool. Aan de andere kant van de markt regeert in China producent Xiaomi, dat zich specialiseert in goedkope telefoons voor de massa.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden