Hou vol, het is zo weer zaterdag

Twittergebruikers grossieren op maandag in woorden die met verdriet worden geassocieerd. Beeld Thinkstock

"Alsof gelukkig zijn of worden een wetenschap is", riep cultuurbeschouwer Herman Pleij onlangs enigszins wanhopig uit in deze krant. Pleij heeft het niet op geluksprofessoren die hij overal ter wereld ziet opduiken. Die suggereren maar dat geluk maakbaar is.

Maakbaar wellicht niet, maar meetbaar is het wel degelijk, vinden onderzoekers aan de universiteit van Vermont. Dagelijks analyseren zij zo'n 50 miljoen tweets, ofwel 10 procent van alle berichten die per dag via Twitter de wereld in gaan. Dat doen ze al sinds 2009 en hun 'hedonometer' legt één ding onomstotelijk vast: op maandag is de mensheid niet op zijn best. De rest van de dagen van de week ontlopen elkaar niet veel: van dinsdag naar zaterdag is er een licht opgaande lijn, zondag zakt al iets in en op maandag zitten twitteraars in een serieuze dip.

De onderzoekers meten geluk door een waarde te hangen aan zo'n 10.000 veelgebruikte woorden. Engelse woorden, dat wel, dus de hele mensheid hebben ze met hun onderzoek niet te pakken.

Dat scoren van die woorden levert interessante gegevens op. Het zal niet verbazen dat twitteraars massaal somber zijn op dagen van - terroristische - aanslagen. De schietpartij in Las Vegas vorige week leidde tot de verdrietigste dag ooit gemeten. Ook de dag na de uitverkiezing van Donald Trump, 9 november vorig jaar, was een dieptepunt.

Wat ontlokt ze wel positieve woorden? Alle jaarlijkse hoogtijdagen, van Valentijnsdag tot Oud en Nieuw, doen het uitstekend; Kerst is jaarlijks een absolute topper. En een opsteker voor alle moeders: meer nog dan Vaderdag ontlokt Moederdag twitteraars jaar in, jaar uit hele mooie woorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden