Hou het simpel: minder fijnstof, meer gezondheidswinst

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Hoe minder fijnstof, hoe meer gezondheidswinst. Waarom houdt verkeersminister Schultz zich niet aan zo'n simpele, heldere stelregel, in plaats van het huidige uitgangspunt dat het fijnstofprobleem is opgelost zodra aan de Europese normen is voldaan?

Die Europese fijnstofnormen, zo volgt uit een grote studie waarover deze krant gisteren berichtte, zijn veel te ruim. De grenswaarde is 25 microgram per kubieke meter. Nadelige gezondheidseffecten blijken al op te treden bij minder dan 15, mogelijk zelfs minder dan 10 microgram. De overheid zou dus blij moeten zijn met elke microgram minder.

In plaats daarvan verhoogde het kabinet op enkele stukken snelweg door de bebouwde kom - de A13 door Rotterdam-Overschie en de A10-West door Amsterdam - de snelheidslimiet naar honderd kilometer per uur toen daar de luchtkwaliteit ietsje verbeterd was. In het hele land ging min of meer van de ene op de andere dag de maximumsnelheid naar 130.

De rechter maakte al gehakt van de snelheidsverhoging in Rotterdam-Overschie, vanwege de slechte argumenten daarvoor. In januari zal blijken of Schultz ook opnieuw aan de slag moet met de 100-kilometerlimiet voor de A10-West. Heel goed dat Milieudefensie zich hier druk over maakt, al zou het niet nodig moeten zijn.

In feite doet minister Schultz niets anders dan de automobilisten die de afgelopen jaren toch maar in arren moede de trein namen vanwege de files. Nu de files korter worden, dankzij extra asfalt, kruipen ze weer achter het stuur. Na een jarenlange daling nemen de files dan ook weer toe. Schultz en de automobilist hebben gemeen dat ze de marges die ontstaan, liefst zo snel mogelijk weer opsouperen.

Belangenafwegingen spelen vaker. De gaswinning in Groningen levert permanent spanning op tussen het nationale economische belang en de risico's voor de bevolking in de regio. Maar die spanning valt te begrijpen. In het geval van de A13 en de A10 gaat het om enkele tientallen seconden tijdwinst. Dat minimale voordeeltje voor de automobilist staat tegenover reële gezondheidsschade voor de omwonenden. Die afweging zou niet meer dan enkele tientallen seconden mogen kosten: niet doen.

Nederland kan niet eigenhandig de Europese grenswaarden voor fijnstof omlaag krijgen, als dit kabinet dat al zou willen. Maar ook al zou volgens Brusselse normen een beetje gezondheidswinst goed genoeg zijn, dan is dat voor Nederland toch geen reden om weer vol gas vooruit te gaan?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden