Hotelcomfort op vlieghoogte
British Airways, die als een van de weinige Europese luchtvaartmaatschappijen de eerste klas nog handhaaft, gaat, om meer (duur betalende) passagiers te trekken, extra service te bieden in de vorm van een comfortabel bed.
De maatschappij heeft er een kleine 300 miljoen gulden voor uitgetrokken om het interieur van de grotere vliegtuigen voor de lange afstand ingrijpend te veranderen. 't Wordt luxer en ruimer. Dat gaat in het eersteklas gedeelte wel ten koste van zitplaatsen (14 stoelen in plaats van 18), maar dat zal wat de inkomsten betreft nauwelijks invloed hebben, want in de praktijk is de eerste klas bij de meeste maatschappijen dun bezet. Bovendien reizen veel van die in de watten gelegde reizigers ook nog eens gratis, omdat ze 'special relation' dan wel hoger geplaatst eigen personeel zijn. Voor de KLM was vooral dat laatste destijds reden te stoppen met de First Class: over het jaar gemeten bleek bijna driekwart van de passagiers op kosten van de maatschappij te vliegen.
Die stoel van BA komt er dus om het aandeel van de betalende eersteklasser op te krikken. De verwenstoel, die met een eenvoudige handeling is om te zetten in een 198 centimeter lang bed. Om een optimale privacy te verzekeren zijn de stoelen niet recht maar diagonaal geplaatst, waardoor de reiziger zich in zijn eigen cabine waant. Hotelcomfort met 24-uurs à la carte-service en een videootje in de armleuning op vlieghoogte.