Hosselen

De taak van een moderne publieke omroep is eigenlijk simpel: programma’s brengen die niet al elders te zien zijn. Dat gebeurt te weinig en als het wel gebeurt slaat het vaak door in té onderscheidende televisie. Zodat de boodschap te eenzijdig wordt, te voorspelbaar. Het Llink-effect.

Maar dat zijn tenminste nog pogingen. Het overgrote deel van het gebodene bij de publieke omroep haalt één van de drie zenders alleen omdat de netmanager ervan verwacht dat er voldoende marktaandeel is te behalen. Met andere woorden: het kijkcijfervirus heeft enkele jaren geleden toegeslagen bij de publieken en Hilversum weigert hardnekkig vaccins.

Ze gaan bij de ledenomroepen liever de strijd aan met concurrentie die ze zichzelf aangepraat hebben (de commerciëlen) dan zich te onderscheiden en te onderkennen dat ze niet voor iedereen zijn. Een onwenselijke situatie, omdat deze leidt tot een vervlakking van het aanbod.

Niet alleen op de televisie trouwens, maar ook op de radio, waar tegenwoordig eveneens alle drempels der diepgang enthousiast worden weggeruimd om plaats te maken voor een sfeer van ’gezelligheid kent geen tijd’.

Toch worden soms experimenten gehouden, die tegen deze trend ingaan. Al is dat dan vaak lafjes in de zomer, als er meer risico kan worden genomen met de programmering.

De VPRO bijvoorbeeld, krijgt zo nu en dan tijd en geld voor een thema-uitzending. Er zijn er al verschillende geweest. Over roken, ouders en kinderen, alcoholgebruik onder jongeren (een aanvulling op de overigens voor de VPRO nogal moralistische dramaserie ROES), onderwijs, het nahuwelijk, vrede, wraak, mannen volgens vrouwen en seksualiteit en jongeren. Woensdag ging ’VPRO Thema’ over jongeren en geld.

Hoe ziet de jeugd de waarde van geld tegenwoordig? De presentatrices Shay Kreuger en Remy van den Brand hadden een gevarieerd stel van zes jongeren in de leeftijd tot 26 jaar uitgenodigd in de studio om daar eens een boom over op te zetten. Via filmpjes kregen we een idee hoe de jonge portemonnee tegenwoordig gevuld is of juist niet. En wat ze zoal deden voor de kost.

We zagen een beroepspokeraar, die het spel zo behendig van achter zijn pc speelde, dat hij daar duizenden euro’s mee won. Maar we zagen ook een meisje dat in een kraakpand woonde en blij was dat ze elke maand rond kwam. Weer een ander was gemeenteambtenaar maar als het even kon ’hosselde’ hij zijn salaris naar een hoger plan. ’Hosselen’ is straattaal voor onwettig handelen, vaak om drugs te kunnen kopen. De studente criminologie keurde dat af, want tussen de filmpjes door werd flink gedebatteerd.

Duidelijk werd dat de normen over omgaan met geld soms mijlenver uit elkaar liggen. Waardoor ’VPRO Thema’ in elk geval tot nadenken stemde.

Een begin van een poging, dus. En elders niet te zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden