Horrorsprookje in een kijkdoos

OPERA

De Nationale Opera Die Zauberflöte *****

Lof alom in december 2012. Het regende vijf sterren voor Simon McBurneys enscenering van 'Die Zauberflöte' bij De Nationale Opera. Ook in deze krant. De wervelende productie was inmiddels te zien bij de co-producenten in de English National Opera en op het Festival d'Aix-en-Provence en ook daar hield de sterrenregen aan. Wegens dat exorbitante enthousiasme presenteert DNO nú al een reprise van deze inventieve ode aan het opera-maken.

Het enorme succes - wederom werd er gekird en gegniffeld in het auditorium - is niet louter op het conto van McBurney te schrijven. Dirigent Marc Albrecht en het Nederlands Kamerorkest zijn niet alleen opvallend aanwezig in deze enscenering - als een heus extra personage - ze ondersteunen die met wervelend, opruiend en ruig spel. Die spannende klank past perfect bij het duistere horrorsprookje dat McBurney ons in zijn opengewerkte kijkdoos voortovert, inclusief een enge soundscape, galmende echo's en verrassende projecties. Dat er met de muziek van Mozart her en der gesjoemeld is, verhoogt de pret enorm, zoals aan het begin van Papageno's 'Mädchen'-aria.

Regisseur en dirigent hebben elkaar gevonden in een meesterlijke hervertelling van Mozarts zoektocht van duisternis naar licht, van onwetendheid naar wijsheid. Er zijn voor deze reprise kleine zaken veranderd, aangescherpt, nog leuker gemaakt. Als Papageno steeds wanhopiger snakt naar zijn Mädchen, zijn Papagena, schrijft hij op het schoolbord in Twittertaal: #papagenozoektvrouw. Een camera projecteert de boodschap groot op het achterdoek. Het blijft leuk, kijken naar een toverdoos waarin alle trucs open en bloot worden uitgespeeld.

Thomas Oliemans is als Papageno-met-keukentrap nog steeds de grote ster van de avond, een volbloed zanger die supergeestig is als acteur. Nieuw in de productie zijn Chen Reiss (een ontroerende en innemende Pamina) en Judith van Wanroij (een dijk van een Eerste Dame). Het hoge niveau van alle andere zangers is gebleven. Bovenal straalt de productie humaniteit uit, zelfs in de portrettering van de Koningin van de Nacht, die vanaf het begin onmachtig in een rolstoel zit. Ook zij ziet uiteindelijk het licht.

In het slotakkoord staan alle zangers, koorleden en figuranten aan de rand van het toneel. Ze heffen hun armen in een uitnodigend gebaar richting zaal. Wij omarmen u - Seid umschlungen! Nog tijdens dat laatste akkoord gaan ook alle orkestleden staan en draait de dirigent zich om. Zo op papier klinkt het misschien simpel, maar het is een diep humaan gebaar. Overrompelend. Op het simpele schoolbordje, groot geprojecteerd op het achterdoek, staan inmiddels de woorden 'Schönheit' en 'Weisheit' gekrabbeld. Die waren zelden zo toepasselijk als hier.

Nog te zien t/m 27 maart, www.dno.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden