Hornbach verslaat Praxis en Gamma op alle fronten

Filiaal van bouwmarkt Hornbach in Nieuwerkerk aan den IJssel. Beeld ANP

Het is ondertussen niet meer dan een achterhoedegevecht: de strijd die Praxis, Gamma en Karwei voeren tegen de snelle opmars van bouwmarktketen Hornbach.

Twintig schuttingdelen nog vandaag ophalen? Of tachtig gipsplaten? Bij bouwmarkt Hornbach hebben ze dit alles op voorraad en het is nog goedkoop ook. Net als zware sierbestrating of rollen isolatiemateriaal. “Wij zijn eigenlijk net het internet: je kunt bij ons alles vinden, in elke hoeveelheid en gegarandeerd voor de laagste prijs”, zegt Gerben van Heeren, expansiemanager van de Duitse keten.

Dat is niet zomaar een reclamepraatje, zegt Marc Nelissen van Mix, vakblad voor doe-het-zelfzaken. Volgens hem is het speelveld op de doe-het-zelfmarkt voorgoed veranderd met Hornbach, waarvan de gemiddelde vestiging met zo’n 20.000 vierkante meter een stuk groter is dan die van Praxis of Gamma. “Ze hebben lage prijzen die altijd gelden. Ondertussen werkt de gevestigde orde van Praxis, Formido, Gamma en Karwei nog steeds met acties en folderkortingen.”

De boot missen

En de concurrentie mist op meer manieren de boot, zegt Nelissen. “Bij Hornbach lopen medewerkers rond die verstand hebben van zaken. Daar steekt Hornbach duidelijk geld in. Bij Praxis of Gamma is het clichébeeld toch dat medewerkers vooral vakkenvullers zijn.”

Om Hornbach dwars te zitten, hebben Maxeda, het bedrijf achter Praxis en Formido, en Intergamma, (Gamma en Karwei) de afgelopen jaren de ene na de andere procedure aangespannen om te voorkomen dat Hornbach nieuwe vestigingen zou openen. Maar tevergeefs. “Tot dusver winnen we uiteindelijk altijd”, zegt Van Heeren van Hornbach. De Duitse bouwmarktketen wacht nu op een uitspraak van de Raad van State over een vestiging in Apeldoorn, vertelt hij. “En binnenkort hebben we een zitting bij de Raad van State over een vestiging in Enschede. Ik zeg weleens: ik ben vaker in een rechtszaak dan in een bouwmarkt.”

Het juridisch getouwtrek neemt niet weg dat het Hornbach voor de wind gaat in Nederland. Gisteren meldde het Duitse bedrijf dat het in Nederland voor het vierde jaar op rij groeit met dubbele cijfers. Komend jaar opent de vijftiende vestiging in Duiven. “Uiteindelijk willen we naar 25 tot 30 vestigingen”, zegt Van Heeren. 

Procedures

“Die uitbreiding gaat ten koste van de concurrentie”, denkt Nelissen. Volgens hem spannen Maxeda en Intergamma de procedures niet zozeer aan om gelijk te krijgen, maar vooral om tijd te rekken. “Dan kun je zeggen dat het kinderachtig is, dat ze zich beter kunnen richten op verbetering van hun eigen winkels, maar het gaat om veel geld.” Een jaar omzet mét een Hornbach in de buurt is immers een stuk lager dan een jaar omzet zonder. “Het hoort bij het zakendoen.”

Sinds de komst van Hornbach zijn de winkels van Praxis en Gamma vlees noch vis, zegt Nelissen. “Ze hebben niet meer de laagste prijzen, maar dat wordt ook niet goedgemaakt door de dienstverlening.” Er is ook een keten die dat beter op orde heeft, zegt hij. “Kijk naar Hubo. Die richten zich meer en meer op kwaliteit, maatwerk en dienstverlening. Denk aan een speciaal op maat gemonteerde zonneluifel. Niet zozeer doe-het-zelf, maar doe-het-samen. Daar willen mensen dan ook meer voor betalen.”

Lees ook:

Nederlandse concurrenten als Praxis en Gamma voelen zich bedreigd door de groei van Hornbach.

Nu het Duitse Hornbach en het Zwitserse Bauhaus bezig zijn met uitbreiden, krijgt de sector van doe-het-zelfzaken nog meer het karakter van een vechtmarkt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden