Horen superfoods in het kindermenu?

SOMAJEH GHAEMINIA

Vriendinnen kiezen een radicaal andere koers voor de voeding van hun kroost: superfoods in het kindermenu. Is dat aan te raden?

In de supermarkt vliegen de 'superfoods' haar om de oren: een speciale selectie van zaden, gojibessen, noten en gedroogde vruchten waarvan wordt beweerd dat ze boordevol vitaminen en mineralen zitten. Dat zal best, dacht de moeder voorheen. Zij wijkt niet af van haar bewust gekozen 'schijf van vijf'. Maar toen een vriendin de nieuwe rage ook in het kindermenu invoerde, begon ze te twijfelen. Een chiazaden-ontbijt in plaats van de boterham met kaas. Want ook in brood zit suiker, om maar niet te spreken over de schadelijke gluten. Spelt in plaats van gewone pasta en geen zuivel meer. Haar kinderen mogen amper meer snoepen. En zij lijken geen uitzondering; in de schoolgangen hoorde ze laatst ook al kleuters ageren tegen een traktatie: 'Zit suiker in, mag ik niet!'

Is het een rage, vraagt de moeder zich af, of moet ze haar dochters van vijf en acht jaar ook 'superfoods' gaan voorschotelen? Voldoet de schijf van vijf, met granen, zuivel, groente en fruit niet meer? En een bakje chips en chocoladekoekjes in het weekend, dat kan toch geen kwaad?

Dat we geen brood meer zouden moeten eten, is een indianenverhaal, zegt voedingskundige Astrid Postma-Smeets, die werkt bij het Voedingscentrum. "Daarvan wordt beweerd dat we niet in staat zouden zijn om de eiwitten die erin zitten te verwerken. Er is slechts een klein percentage Nederlanders voor wie dat geldt. Nederlandse bakkers maken bovendien brood met veel vezels en jodium, zeer waardevol voor het kindermenu."

Dat superfoods beter zouden zijn dan andere gezonde producten is evenmin bewezen, stelt Postma. "Gojibessen zouden de kans op hart -en vaatziekten en kanker verkleinen. Die claims kloppen niet. Er is geen onderzoek dat aantoont dat dit waar is."

Schadelijk zijn ze trouwens ook niet. Maar er is geen reden om het normale, gezonde menu te vervangen door enkel superfoods. De schijf van vijf is wat Postma betreft een prima leidraad. Daar passen óók superfoods in. Maar ze hoeven echt niet al het andere te vervangen. "Zaden bevatten relatief veel goede vetten, die je ook uit andere producten kunt halen, zoals noten, halvarine in kuipjes of vloeibaar bak -en braadvet. En neem blauwe bessen, die zijn prima om te eten, maar niet per se beter dan een andere bessensoort."

Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag aan de Wageningen Universiteit, is kritischer. "Superfoods hebben geen goede wetenschappelijke basis, ze vormen een hype die weer overgaat." De Graaf bestudeert de zintuiglijke waarneming van voedsel en de daarmee samenhangende voedselkeuze. "De schijf van vijf van het Voedinsgcentrum lijkt mij verreweg het beste advies voor gezonde kindervoeding."

Met die schijf van vijf kun je flink variëren en dat is aan te raden, adviseert Postma. Houd wel in de gaten hoeveel toegevoegde suikers, zout en vetten je kind binnen krijgt. "Want de realiteit is nog altijd dat we met z'n allen gezonder zouden moeten eten." Prima dus, om wat bewuster naar het kindermenu te kijken. Maar het chocoladekoekje verbieden, is het andere uiterste. "Zolang je maar je gezonde boerenverstand gebruikt."

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden