Horecavereniging roept hulp NMa in: biermarkt zit op slot

De contracten tussen cafébazen en bierbrouwers laten te weinig ruimte voor gezonde marktwerking. De Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa moet in actie komen, vindt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Sinds 2006 is slechts 14,8 procent van de 643 ondervraagde horecaondernemers overgestapt naar een andere brouwerij voor hun tapbier, zo blijkt uit onderzoek dat de vereniging heeft laten doen. "Dat is een bevestiging dat de horecabiermarkt op slot zit", vindt een woordvoerder van de KHN.

Bierbrouwers als Heineken en Grolsch helpen vaak beginnende cafés aan een starterskapitaal, op voorwaarde dat ze de eerste jaren alleen hun bier schenken. Veel cafébazen zitten daardoor vast aan contracten, waar zij moeilijk onderuit kunnen. Zeker voor cafés waarvan de brouwerij eigenaar is van het horecapand bestaat er bijna geen mogelijkheid om naar een andere, goedkopere leverancier van tapbier over te stappen.

En als een ondernemer al overstapt, zo blijkt uit het onderzoek, dan is de binding met de nieuwe brouwerij vaak nog groter dan bij het oude contract. Tegenover elke twee bedrijven die een beter contract afsluiten door over te stappen, staan vijf horecabedrijven waarvan de afhankelijkheid van de brouwer nog verder toeneemt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden