Horeca in actie tegen Thuisbezorgd.nl

Beeld ANP XTRA

Restauranthouders zijn de stijgende kosten van Thuisbezorgd.nl zat. Ze hebben een platform opgericht om zoveel mogelijk steun te vergaren.

Het was aanvankelijk mooi handig voor restaurants, die jonge ondernemer van Thuisbezorgd.nl, die voor een habbekrats hun maaltijden online verkocht. Dat was begin deze eeuw. Inmiddels hikken de restauranthouders tegen een commissie van 12 procent aan die volgend jaar weer wordt verhoogd, naar 13 procent. Veel te hoog, menen zij.

Het zijn dit keer horecaondernemers uit Enschede die collega’s uit het hele land oproepen om in actie te komen tegen Thuisbezorgd. Ze hebben een website gemaakt -‘horeca in actie’- waarop ze ondernemers vragen om samen een blok te vormen tegen de hoge commissie die ze moeten betalen. Dat doen ze anoniem. Uit angst dat thuisbezorgd.nl hen gaat boycotten als het initiatief mislukt, meldt dagblad Tubantia.

Die 13 procent commissie op elke verkochte maaltijd vinden de restauranthouders dan wel veel te hoog, eruit stappen gaat dus blijkbaar toch nog velen te ver. Er zijn in Nederland ongeveer zevenduizend restaurants aangesloten bij Thuisbezorgd.nl. Dit jaar sloot ook de grote fastfoodketen Kentucky Fried Chicken zich aan.

Eenzijdige kostenverhoging

De branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) adviseert elke ondernemer om te blijven rekenen en voor zichzelf te bepalen of het nog lucratief is om aangesloten te zijn bij Thuisbezorgd.nl. "Zeker voor kleine restaurants kan een eenzijdig opgelegde kostenverhoging waarvoor ze niets extra’s krijgen reden zijn om de samenwerking te stoppen”, reageert KHN-woordvoerder Bernadet Naber.

In een tijd waarin de meeste restaurants nog geen website hadden, de eerste smartphones met toetsenborden de markt opkwamen en breedbandinternet nog ontbrak, kwam toenmalig student Jitse Groen op de proppen met Thuisbezorgd.nl. Hij was niet de enige met het idee om het eten van restaurants online te verkopen op een gezamenlijke website. Hij is wel een van de weinigen die doorzette, en is inmiddels een zeer dominante speler.

Langzame start

In de beginjaren was er namelijk bijna geen interesse. Pas toen het internet beter toegankelijk werd voor mensen, begon het een beetje te lopen. Steeds meer restauranthouders meldden zich aan. Na een jaar of tien na lancering van de website ging het echt goed. De omzet steeg gigantisch. Eigenaar Jitse Groen werd miljonair.

De voorwaarden voor deelnemende restaurants veranderden mee. Bijna elk jaar steeg de commissie. Daarbij hebben de restaurants ervoor getekend dat zij hun producten op hun eigen site niet goedkoper aanbieden dan via het internetplatform. Deze zogeheten pariteitsclausule zit KHN behoorlijk in de weg. De branchevereniging roept de politiek op om deze clausule in Nederland te verbieden, zoals over de grens ook veel gebeurt.

"Niet duur"

De eigenaar van Thuisbezorgd.nl vindt zijn tarieven redelijk, zegt hij in Tubantia. Groen: “Wij zijn echt niet duur. Ja, wel als je het vergelijkt met die 6 procent uit de beginperiode. Maar toen hadden we ook nauwelijks omzet.” Groen is er niet bang voor dat restauranthouders weglopen. “Ze denken dat ze bij ons betalen voor een website, maar ze krijgen veel meer dan dat en halen daar dus ook extra omzet uit. Trouwens, die website opzetten is moeilijker dan je denkt. Het heeft mij wel 17 jaar geduurd voordat Thuisbezorgd werd wat het nu is.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden