Horeca hoopt dat een mooie zomer de gasten terugbrengt

De horeca ziet bezoekersaantallen kelderen, nu mensen meer op hun geld letten. (FOTO KOEN VAN WEEL, ANP) Beeld ANP
De horeca ziet bezoekersaantallen kelderen, nu mensen meer op hun geld letten. (FOTO KOEN VAN WEEL, ANP)Beeld ANP

De Nederlandse horeca wordt zwaar getroffen door de economische crisis en het rookverbod. Vooral de cafés krijgen klappen.

„Voor veel horecazaken wordt het echt kritiek als de omzet blijft dalen. En die angst bestaat”, zegt Laurens Meyer van Meyer Beheer, exploitant van 38 horecabedrijven in Nederland. Net als veel horecaondernemers klampt hij zich vast aan de hoop op een goede zomer. „Die zou met het binnenlands toerisme voor een aardige opleving zorgen.”

Het gaat niet goed met de horeca in Nederland. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt een omzetdaling van 6,1 procent in het eerste kwartaal van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Cafés worden het hardst getroffen met een daling van 9 procent in het eerste kwartaal, met een dieptepunt van 12 procent in maart.

Volgens Meyer is het sindsdien alleen maar slechter geworden. „Ik vind de cijfers van het CBS nog heel positief. Als ik een indicatie moet geven van wat ik zelf merk, dan heb ik het over een omzetdaling van zeker 15 procent.”

Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zag de daling al aankomen in een eigen enquête. De werkgeversorganisatie meldt een nog scherpere daling dan het CBS, namelijk 6,5 procent over het eerste kwartaal.

KHN wijt de daling deels aan het rookverbod, maar vooral aan de economische crisis. „De horeca is direct gelinkt aan het consumentenvertrouwen. Dat zorgt ervoor dat hij als eerste geraakt wordt wanneer het minder gaat.”

Door het internationale karakter van de crisis hebben de grote steden in de Randstad in het bijzonder last van de grote omzetdaling, zegt de woordvoerder. „Het zakelijke verkeer en het aantal congressen in Nederland neemt af, wat vooral zijn weerslag heeft op hotels en de subtop van de restaurants.”

Ook horeca-exploitant Meyer noemt het dalend consumentenvertrouwen als oorzaak voor de dip in het cafébezoek. Meyer: „De angst voor de toekomst zorgt ervoor dat mensen meer op hun geld letten. Maar wij kunnen niet verder zakken met onze tarieven. De prijzen aan de bar zijn namelijk minder hard gestegen dan de inkoopprijzen. Dat maakt de omzetdalingen extra pijnlijk.”

Dat het dalend kroegbezoek gevolgen heeft voor het aantal arbeidsplaatsen lijkt duidelijk, maar een exacte meting van hoeveel banen er verdwijnen, is volgens Ben Francooy, voorzitter van FNV Horeca, onmogelijk. Een groot deel van het personeel in de horeca is uitzendkracht of werkt op basis van een tijdelijk of nulurencontract. De voorzitter van de horecavakbond weet daarom slechts signalen te melden.

Zo zouden sinds november veel tijdelijke contracten bij hotels niet zijn verlengd. „Je merkt ook dat er minder gebruik wordt gemaakt van uitzendkrachten.”

Het levert volgens hem weinig blijvende schade op voor de werknemers. „In de sector werken gemiddeld 320.000 mensen. Het jaarlijkse verloop in de horeca ligt tussen de 60.000 en 70.000 mensen”, zegt Francooy.

(Trouw) Beeld
(Trouw)
(Trouw) Beeld
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden