Horeca-eigenaars negeren smaak en wensen van klanten

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Bij de inrichting van een café, restaurant, hotel of snackbar laten horeca-exploitanten zich vooral leiden door hun eigen smaak. Vaak hebben ze geen idee of zelfs een verkeerd beeld van wat de consument wil. Daardoor lopen ze inkomsten mis.

Dat blijkt uit onderzoeken die tijdens de vakbeurs voor de horeca, Horecava, worden gepresenteerd. Volgens de stichting Volksgezondheid schatten kasteleins en restauranthouders de behoefte van klanten om in een rookvrij gedeelte te eten en drinken, veel te laag in. Meer dan de helft van de mensen wil in een café of restaurant graag rookvrij zitten, maar er zijn nauwelijks tafels zonder asbak.

Volgens Anet van Haaster van marketingdesignbureau De Bock & Dekker zouden horeca-exploitanten behoorlijk wat meer kunnen verdienen, als ze zich verdiepten in de wensen van klanten.

Waar modezaken en supermarkten met grote regelmaat de smaak en voorkeuren van de consument peilen, en hun aanbod daarop afstemmen, bepaalt in de horeca de kasteleinsvrouw nog steeds de menukaart en wat voor kleedje er op de tafels komt.

Volgens Van Haaster hebben horeca-ondernemers die zich richten op mensen met kleine kinderen een gouden toekomst. “Geef kinderen een videohoek of een ballenbak en de ouders zijn dolgelukkig.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden