Hopen dat er een stoel vrijkomt

De Antilliaanse vliegmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA) zit aan de grond. Daardoor zijn ruim 1200 passagiers op Curaçao en Schiphol gestrand. De familie Cristina wacht al 14 dagen op een plaats. Norwin Cristina: ,,Een schadeclaim? Dan hebben ze helemaal geen geld om ons naar huis te brengen.''

HAARLEM - De koffers zijn weer uit de kluis gehaald. Elektricien Norwin Cristina logeert noodgedwongen met zijn vrouw Ethleen en dochter Novientel nog steeds bij zijn zus Nanny in Haarlem. Op Schiphol hadden ze hun bagage gestald omdat ze het zeulen met de koffers zat waren. Ze volgden het voorbeeld van hun lotgenoten die zich iedere dag vanuit alle uithoeken van Nederland rond 11 uur melden bij de balie van DCA. Norwin: ,,In het begin kwamen alle passagiers naar Schiphol. In de hoop dat er een stoeltje vrij zou komen. Af en toe konden er vijf of tien mee. Nu zitten we allemaal rond 11 uur bij de telefoon.'' De familie Cristina is zo vlak voor het weekend opgelucht. DCA heeft net telefonisch beloofd dat ze dinsdag zeker mee mogen.

Cristina had op Curaçao wel gehoord dat het niet lekker liep bij DCA. Toch koos hij voor de Antilliaanse maatschappij in plaats van de KLM. ,,DCA is toch ons eigen vliegbedrijf en we zijn uitgekeken op de eeuwige kip met pasta van de KLM.'' Ook niet onbelangrijk was dat DCA honderden euro's goedkoper is dan de KLM. Nadat die altijd het alleenrecht op de vluchten tussen Nederland en de eilanden heeft gehad, is er nu een minder prijzig alternatief waar veel Antillianen gretig gebruik van maken.

Van de praatjes op Curaçao over het failliet van DCA bleek Cristina niets op de heenvlucht van 19 juli. Hoewel het Norwin wel was opgevallen dat het een toestel van Air France was en geen kist in de vrolijke Caribische kleuren van DCA. Maar terwijl de Cristina's boven de oceaan hingen, werd DCA onder curatele gesteld. De kas was meer dan leeg. Het eilandbestuur van Curaçao moest een noodstorting van 3,3 miljoen euro doen om gestrande passagiers beetje bij beetje te repatriëren. Eerder, in maart, had het bestuur al 6,8 miljoen euro in DCA gepompt. Dat bedrag, bleek twee weken geleden, was opgegaan aan het betalen van schuldeisers. Inmiddels is een reddingsplan in de maak dat minimaal vijf miljoen gaat kosten. DCA zou bij die doorstart omgedoopt worden in Curaçao Airlines.

Het zal de Cristina's een zorg zijn welke naam er op de Boeing staat, als ze maar terug kunnen naar de vissersplaats Sint Michiel op Curaçao. Norwin heeft zijn baas gebeld: ,,Dit zal me al mijn resterende vakantiedagen kosten.'' Dochter Novietel baalt. Ze is 13 en gaat voor het eerst naar de middelbare school. Ze had al ruim een week geleden op de Sint Martinus-mavo moeten zitten. Nu mist ze alle introductiedagen. ,,Maar nog erger'', zegt Norwin, ,,De speelschool van Ethleen zou al beginnen. Er zijn nu wel mensen die de kinderen kunnen opvangen, maar Ethleen weet hoe alles moet verlopen.'' Pech is ook dat niet kan worden gewerkt aan het nieuwe onderkomen van de speelschool. Die wordt gevestigd in de oude kleuterschool van Sint Michiel.

Norwin schiet in de lach als wordt gesproken over het in rekening brengen van de extra kosten die hij heeft gemaakt door de vertraging. ,,Een schadeclaim bij DCA indienen? Dan hebben ze helemaal geen geld om ons naar huis te brengen.'' De Cristina's laten hun zonnige humeur niet bederven door de perikelen rond DCA. Norwin kan de humor wel inzien van zijn keuze voor DCA: ,,En wij waren nog wel zo ingenomen dat bij DCA 35 kilo mochten meenemen en bij de KLM maar 20 kilo.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden