Hoort een billboard voor een sekssite op de openbare weg?

Don Ceder stoort zich aan dit billboard - en hij is niet de enige. "Het is onmogelijk om ze niet op te merken. Ze worden iedereen opgedrongen, ook kleine kinderen."Beeld Don Ceder

Grote billboards voor de website webcamsex.nl stuiten opnieuw op weerstand. Vorig jaar werd de site op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie voor een advertentie met een halfnaakt pornomodel. Een iets minder pikante advertentie kon volgens de Commissie wel door de beugel. Maar de klachten blijven komen.

"Ik rij al een aantal dagen langs deze gigantische billboards van webcamsex.nl", schreef Don Ceder vorige week vrijdag op Facebook. "Normaal negeer ik ze, vandaag eigenlijk ook. Maar na de vijfde billboard achter elkaar zuchtte ik en besloot ik om te stoppen." Hoeveel kinderen zien deze billboards, vraagt hij zich af. Hoeveel van hen zouden de website al hebben bezocht? Zijn bericht heeft inmiddels al meer dan 3.600 likes.

"Na de vijfde advertentie dacht ik: 'Wacht eens even, moeten we dit wel willen met zijn allen?'", vertelt Ceder, advocaat in Amsterdam en duo-Statenlid voor Christenunie-SGP. "Ik zag de billboards bij de Amsterdam Arena, maar ze hangen door heel Amsterdam. Het is onmogelijk om ze niet op te merken. Ze worden iedereen opgedrongen, ook kleine kinderen."

Tweehonderd locaties
De billboards hangen tot volgende week donderdag op tweehonderd locaties door heel Nederland. Dennis Muijser, directeur van het bedrijf achter Webcamsex.nl, vertelt dat hij vanochtend van de Reclame Code Commissie hoorde dat er uit verschillende plaatsen klachten binnen zijn gekomen. Hij maakt zich daar weinig zorgen over. "We houden ons netjes aan de regels van de Reclame Code Commissie. We vragen de exploitant ook om de advertenties bijvoorbeeld niet naast scholen te plaatsen. In Assen hing er per ongeluk een naast een speeltuin, maar die hebben we toen snel weg laten halen."

Voor de ChristenUnie-fractie in Assen is dat niet genoeg. De partij wil de reclames ook niet zien op andere plekken in de gemeente en wordt daarin gesteund door de PvdA en SP. Wethouder Ruud Wiersema liet echter al weten dat hij niets tegen de borden kan doen. "Er is een contract en daarbinnen zijn geen extra beleidsregels afgesproken", zei hij tegen RTV Drenthe.

Ook SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij trok aan de bel. Hij wil bedrijven achter sekssites 'financieel uitkleden' met boetes als ze advertenties op straat plaatsen, maar wist minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) niet te overtuigen.

Uitdagende pose
Zanger Dinand Woesthoff kreeg vorig jaar wel gelijk van de Reclame Code Commissie, nadat hij een klacht indiende over een groot billboard voor Webcamsex. Hierop stond pornoster Bobbi Eden die haar slipje naar beneden trok, terwijl haar blote borsten werden bedekt door het internetadres van de sekssite. "Wie gaat dat uitleggen aan alle kleine kinderen? Is dat waar we naartoe gaan?", vroeg Woesthoff zich af.

Volgens de Reclame Code Commissie ging deze advertentie inderdaad te ver. Maar een ander billboard van de site, met Kelly van der Veer in lingerie, werd later dat jaar wel toegestaan. Het model was niet bloot, stond niet in een seksueel uitdagende pose en er werd niet zeer direct opgeroepen tot seksuele handelingen. Daarmee werden de grenzen van de goede smaak en het fatsoen - 'naar huidige maatschappelijke opvattingen' - volgens de commissie niet overschreden. Ook vliegtuigreclames voor de sekssite werden wel toegestaan, ondanks Kamervragen van de ChristenUnie.

Ceder zegt het onderwerp niet aan te kaarten vanuit zijn functie als politicus. "Dit is mijn persoonlijke bezorgdheid." Waar de grens van goed fatsoen ligt, weet hij niet. "Daar ga ik ook niet over. Maar ik hoop wel dat we hier als samenleving met zijn allen over in gesprek gaan. Vrijheid van meningsuiting is een kostbaar goed, maar vrijheid komt wel met verantwoordelijkheid. Vrijheid zonder verantwoordelijkheid maakt een samenleving tot een slaaf van haar eigen verlangens en lusten."

Internetfilter
Volgens Dennis Muijser ligt de verantwoordelijkheid ook bij de ouders: "Als ouders willen dat hun kind niet op deze site terecht kan komen, moeten ze een internetfilter installeren. En volgens mij zijn er wel meer dingen slecht voor een kind. Ik stoor me persoonlijk heel erg aan reclames voor McDonald's."

Op 7 juli worden de klachten over de advertentie behandeld door de Reclame Code Commissie.

Hoe neemt Reclame Code Commissie besluit?
Een adverteerder die het publiek confronteert met reclame voor een erotische dienst, moet volgens de Reclame Code Commissie terughoudendheid in acht nemen. De grenzen van de goede smaak en het fatsoen, 'naar huidige maatschappelijke opvattingen', moeten niet overschreden worden. Maar wie bepaalt die grenzen?

"Het is heel moeilijk om daar een oordeel over te vellen", geeft woordvoerder Margot Bary toe. "Dat wordt per zaak bekeken door een breed samengestelde commissie. Die bestaat bij iedere zaak uit vijf mensen. Ieder van hen vertegenwoordigt één groep: adverteerders, media die de advertentie plaatsen, reclamemakers, consumentenorganisaties en tenslotte is er de voorzitter, vaak een rechter. Dit is de meest evenwichtige samenstelling gebleken, die een goed beeld geeft van wat er leeft in de maatschappij."

Hoeveel er over een advertentie wordt geklaagd, maakt weinig uit. "Daar laat de commissie zich niet door leiden. Al geeft het natuurlijk wel iets aan."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden