'Hoogste tijd dat Marokkaan voor zichzelf gaat spreken'

Dit jaar wordt het jaar van de Mondige Marokkaan, als het aan een aantal vooraanstaande Marokkanen ligt. Maar wie zit te wachten op nog meer brutale Marokkanen?

De Marokkaanse gemeenschap heeft zelf baat bij mondigheid, vindt Ibrahim Wijbenga. „Jarenlang zijn we vertegenwoordigd door verenigingen of stichtingen. De laatste jaren zie je steeds meer jonge Marokkanen opstaan die, goedgebekt, hun zegje doen.”

Wijbenga, kind van een Marokkaanse moeder en een Friese vader, roert zich via dagbladen in het integratiedebat. „Op televisie zien we sinds 2001 (de aanslagen in de Verenigde Staten, red.) zogenaamde woordvoerders die zeggen voor de Marokkaanse gemeenschap te spreken. Vaak zijn het figuren die in ieder geval garant staan voor controverse.”

Wie herinnert het zich niet? Beelden van Marokkanen en/of moslims die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten: Abdul-Jabbar van der Ven, de omstreden imam die bekende geen traan te laten als Wilders zou overlijden. De handjes-weigeraar versus Rita Verdonk en de drie Meiden van Halal ’in discussie’ met cabaretier Hans Teeuwen.

Wijbenga vraagt zich af welk deel van de samenleving al die mensen vertegenwoordigen. De, allesbehalve homogene, Marokkaanse gemeenschap? „Eerste-generatie-Marokkanen hadden wellicht dezelfde problemen en politieke meningen, maar die tijd is voorbij.”

Daar is Mohamed Rabbae – ’Marokkanenwoordvoerder’ van het eerste uur – het mee eens. „Marokkaanse Nederlanders zijn geëmancipeerd en de diversiteit is groot”, zegt de oud-politicus. „Het beeld van de passieve gastarbeider klopt niet meer sinds de kinderen van de gastarbeider volwassen zijn geworden. Opgegroeid tot mondige burgers, die de taal spreken, gestudeerd hebben en hun weg kennen in de moderne samenleving.”

Eén woordvoerder voor de hele Marokkaanse gemeenschap is volgens Rabbae niet wenselijk. „Jonge Marokkanen hebben zelf een mening over allerlei zaken en zijn het vaak niet eens met zogenaamde woordvoerders in de media.”

Er zijn voorbeelden te over van hoe het fout kan gaan en ze variëren van Abdullah Haselhoef (was plotseling woordvoerder van de moslims na de aanslagen in de VS), Mohamed Cheppih (pleitte ooit tegen zoenen op straat en de Gay Pride, bewonderde Osama bin Laden en was voor lijfstraffen) tot de Belgische Libanees Dyab Abou Jahjah (die zei dat vooral het tweede vliegtuig in het WTC-gebouw hem in extase bracht en dat hij God dankte te mogen leven om de dag te zien dat Amerika werd vernederd ).

Als het aan Farid Azarkan ligt, directeur van het Samenwerkingsverband Marokkanen in Nederland (SMN), is dat verleden tijd. „Het wordt tijd dat Marokkanen voor zichzelf gaan spreken.”

Het samenwerkingsverband neemt steeds vaker stelling tegen radicale uitspraken van imams en levert ook kritiek op de eigen gemeenschap. „In die zin zijn de Marokkaanse Nederlanders de slachtofferrol allang voorbij”, meent Azarkan. „Beweren dat zij, de Nederlanders, ons niet serieus nemen, achterstellen of discrimineren, is allang niet meer aan de orde. Die rol lijkt te zijn overgenomen door de PVV’ers en Leefbaar Rotterdammers. In hun ogen worden zij nu geschoffeerd door de Marokkaanse Nederlanders, gediscrimineerd in hun eigen land, etcetera. Eigenlijk zou je, met een knipoog, kunnen zeggen dat zij de nieuwe Marokkanen zijn.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden