Hoogstaande acrobatiek in het bordeel

Musical

Yab Yum het circus van de nacht

Is het acrobatische dans of dansante acrobatiek? De musical 'Yab Yum - het circus van de nacht' grossiert in hoogstaande acrobatische acts, want die acts zijn de smaakvolle metaforen voor de seksscènes die natuurlijk niet kunnen ontbreken in een voorstelling over een bordeel. Maar liefst vier duo's voeren deze hoogstandjes uit, waaronder het Oekraiense duo Anastasiya Nasridinova en Sergii Maliutin. Zwierend door de lucht, hangend aan linten negeren zij de zwaartekracht. Ze draaien sensueel in spagaat om elkaar heen en maken hoog in de lucht handstanden op elkaar met de benen méér dan 180 graden gespreid. Hun act en de muziek zijn in de sfeer van Cirque du Soleil. Alleen is het decor nu een reeks grote marmeren standbeelden van Yab Yum.

De sterke dans- en acrobatiekscènes zijn samen met de chic-strakke kostuums (Jan en Len Aarntzen) de grootste kracht van de voorstelling. Dick van den Heuvel schreef een script over hoe crimineel Klaas Bruinsma ('Kees' in de musical) het luxe bordeel steeds meer als clubhuis gebruikt en hoe hij ondertussen eigenaar Theo Heuft en Angel (een van de prostituees) onder druk zet en bedreigt.

Tijdens enkele liedjes voel je de stille pijn en schaamte van de vrouwen die in Yab Yum werken, zonder dat ze pathetisch of zielig doen. Maar vaker blinken de liedteksten niet uit in subtiliteit. Daniël Cohen vertaalt doorgaans prachtig, maar deze nieuwe liedteksten (gemaakt op bestaande melodieën) zijn te kort-door-de-bocht. Ook in de vaak uitleggerige spelscènes lukt de nuance niet goed. Dan volgen clichézinnen als "Mijn lijf lijkt wel een huis waarop staat: Binnen zonder kloppen." En Theo zegt letterlijk: "Ik ben in paniek", in plaats van dat hij dat kan laten zien in zijn spel.

Het verhaal bestaat uit veel verschillende kleine lijntjes die om de beurt een klein beetje de diepte in gaan: allemaal vertellen de personages even letterlijk over hun moeilijke dan wel eenzame of pijnlijke jeugd. Maar dat werkt niet. We leren ze niet echt kennen. Het blijven losse verhaalflarden die niet leiden tot een groot dramatisch relaas - de veelbelovende ingrediënten criminaliteit en erotiek ten spijt.

Ondanks de aanwezigheid van een liveband klinkt de muziek soms dof en mechanisch, alsof er dan een niet zo subtiele tape aan wordt gezet. Zonde.

Yab Yum-barman 'John' (Richard Groenendijk) is de verteller van het verhaal. Die vorm schept een beetje afstand, maar Groenendijk is zo'n doorgewinterde entertainer dat hij met zijn sterke timing en stand-up-achtige intermezzo's ook voor de nodige humor zorgt.

Te zien tot en met 24 februari 2013, www.stardustcircus.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden