Hoogbegaafd 2

Wanneer zoeken ouders steun bij een vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen? Als zij met hun kind in de problemen raken. Een hoogbegaafd kind dat zonder problemen door het leven gaat, waaronder de school, geeft daartoe geen aanleiding. En van zulke hoogbegaafde kinderen zijn er velen. Intelligentie is slechts een van de aspecten van de persoonlijkheid.

Waarom werd het boek Emotionele Intelligentie van de Amerikaan Daniel Goleman ook in Nederland een bestseller? Omdat het aandacht vraagt voor andere persoonlijkheidsaspecten, zoals het aanvoelen en kunnen duiden van eigen en andermans motieven en emoties, het begrijpen waarom een ander boos wordt, geprezen of getroost wil worden. Over de nieuwe populariteit van het laten meten van het EQ naast of zelfs in plaats van het IQ kan ik echter nog niet enthousiast worden. Vorige week was er in Nijmegen een symposium over het laten meten van het EQ volgens een Israelische test die nu ook voor Nederland geschikt gemaakt is. Vanaf april volgend jaar kunt u in Nijmegen uw EQ laten meten. In die stad was al een centrum voor IQ begaafdheidsonderzoek, onder leiding van mijn vroegere collega Mönks. Nu is er dus ook een centrum voor EQ onderzoek, maar voorlopig alleen bij volwassenen.

Een kind komt niet in de problemen omdat het teveel heeft aan denkkracht en inzicht in abstracte relaties. Het komt in de problemen als het teveel aan zichzelf denkt, niet aardig kan zijn voor andere kinderen, als het sociaal teruggetrokken is, een driftkikker of als het zich niet kan concentreren op oefeningen die veel geduld vergen. Zulke persoonskenmerken zijn onafhankelijk van de intelligentie in strikte zin. Andere kinderen hebben ze ook.

Een kind dat zich in de klas verveelt omdat het allang snapt wat aan andere kinderen nog honderd keer moet worden uitgelegd zou ook een spannend boek kunnen gaan lezen. Het hoeft niet te gaan zitten klieren. Een heel intelligent kind hoeft om die knapheid niet impopulair te worden. Dat wordt het alleen als het in sociale vaardigheden en empatie te kort schiet of zich in andere opzichten onmogelijk gedraagt. Natuurlijk, een sportief kind, met een mooi gezicht en de goede merkkleren heeft het makkelijker dan de intellectueel die altijd als eerste de goede antwoorden weet, maar ook leren met zijn of haar gaven goed om te gaan.

Ook moeten de leraren wel goed reageren op de aanwezigheid van heel knappe kinderen in hun groep of klas. Als zij die niet tijdig herkennen, kunnen er ongewild botsingen ontstaan. In hun opleidingen moet daarom zeker aandacht gegeven worden aan de vraag wat je - zelf middelmatig begaafd zijnde - moet doen met de uitzonderlijke bollebozen in je groep. Leraren moeten ten aanzien van zulke kinderen niet bevooroordeeld zijn, hen irritant en wijsneuzerig noemen, ook niet uit ergernis over het gedram van de ouders, die de leraar te dom vinden voor hun kind, en die om hun gelijk te halen dat kind laten testen op hoogbegaafheid, IQ wel te verstaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden