Hoog tijd om beter te leren rekenen

Ik ben altijd slecht geweest in rekenen. Mijn volledige schoolcarrière heb ik geprobeerd hier iets aan te doen, maar het mocht niet baten: met een krappe voldoende voor wiskunde en een onvoldoende voor economie sloot ik mijn middelbareschooltijd af. Ook hierna had ik last van een rekenachterstand.

Ik weet nu waar het probleem ligt: ik mis een basis. De echte essentie van het rekenen, in plaats van allemaal ingewikkelde kansberekeningen en formules die je vanaf de eerste klas van het voortgezet onderwijs krijgt. Want daar gaat het vaak mis: bij de stap van de basisschool naar de middelbare school. Van leerlingen wordt verwacht dat ze een bepaald rekenniveau beheersen (1F), maar dit klopt in veel gevallen niet. Als je als wiskundedocent wel vanuit dat idee les gaat geven, ben je vaak al veel leerlingen kwijt.

Is het slecht dat de rekentoets er komt? Toegegeven: het is nog geen goede toets. En het is ongelooflijk lastig voor de leerlingen die, net als ik, slecht kunnen rekenen en daardoor hun examens niet mogen maken. Maar het is wel goed dat Nederland wakker geschud wordt. Zoals staatssecretaris Dekker al zei als reactie op de brief van de onderwijsbonden: "Met een toets alleen verbeter je het rekenonderwijs niet, maar het kan wel een stok achter de deur zijn." Dekker heeft hierin gelijk. Het wordt echt tijd dat leerlingen beter gaan rekenen. We moeten nu doorpakken en niet opnieuw rustig aan gaan doen omdat leerlingen lage scores halen. Dat is juist het probleem.

Is de rekentoets echt alleen om de Pisa-resultaten te verbeteren, zoals Ruben Schrama stelt (Opinie, 27 januari)? Ik denk van niet. Ik denk dat het leerlingen helpt beter rekenonderwijs te krijgen, want bij een toets hoort ook een goed rekenbeleid en een gedegen rekenonderwijs. Een beter begrip van rekenen helpt ook bij wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde en economie.

We moeten de toets daarom niet dwarsbomen, maar een gedegen programma opzetten waardoor leerlingen goed worden in rekenen. Dit vereist intensieve begeleiding, maar dat leidt uiteindelijk weer tot zelfverzekerde, rekenvaardige examenkandidaten, die de rekentoets makkelijk gaan halen. En wie weet, helpen zij later op hun beurt mensen die moeite hebben met rekenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden