Hoofdredacteuren snappen te weinig van nieuwe media

Onderzoekster Klaske Tameling ziet hoe de oude generatie worstelt op het web

De huidige generatie hoofdredacteuren gaat het onlineverdienmodel voor nieuwsmedia niet uitvinden. Die stelling durft Klaske Tameling wel aan. Morgen promoveert zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de digitale nieuwscultuur bij redacties.

Dat kranten en andere nieuwsmedia worstelen met de overgang naar online, hoorden we al vaker. Tameling ging op zoek naar de oorzaak. De zere plek volgens haar: de hoofdredacties.

"Vaak hoor je dat het ligt aan de traditionele cultuur op de redacties, die vooral bestaan uit journalisten die heel goed zijn in het vullen van de krant of het journaal. Maar dat is het niet alleen. Het ligt ook aan de hoofdredacteuren. Zij zijn - tenzij ze het roer nu radicaal omgooien - niet in staat om een cultuuromslag voor elkaar te krijgen. Dat is ook logisch, hun hart gaat nog steeds vooral uit naar de traditionele nieuwsproductie. Daar zijn ze goed in en dat moeten ze ook vooral blijven doen."

Niet dat het aan ideeën ontbreekt. Plannen zat bij hoofdredacteuren, zag Tameling, die voor haar onderzoek onder meer bij de NOS, de Volkskrant en BNR drie maanden per redactie observeerde, interviewde en beleidsplannen inzag. Op papier beschrijven hoofdredacties bijvoorbeeld hoe de redactie het nieuws sneller online moet krijgen of juist op internet meer verdieping moet bieden. Maar tot uitvoering van die ideeën komt het vaak niet.

"De huidige hoofdredacteuren zouden er goed aan doen te erkennen dat ze niet het meeste weten, of willen weten, van online journalistiek. Ze zouden meer naar de jonge generatie journalisten moeten luisteren. Dat slimme jochie van de internetredactie, dat misschien nog niet veel journalistieke ervaring heeft, maar wel veel ideeën over hoe je online verhalen vertelt, betrekken in de hoofdredactie."

Nu gebeurt vaak het tegenovergestelde, zag Tameling. Leidinggevenden bieden weinig ruimte aan ideeën van onderaf. "Daardoor kampen de internetredacties met wat ik noem een calimero-complex. Ze zijn klein, worden vaak gevuld met beginnende redacteuren, die goed zijn, maar niet direct tegen de ervaren krantenjournalisten zullen zeggen: dit moet je anders doen."

Tameling is zelf 31 jaar. Naar eigen zeggen ook al oud vergeleken met de studenten die ze in Groningen lesgaf en die veel handiger zijn in het gebruiken van online tools dan zij zelf. Is het niet typerend voor de jonge generatie om te constateren dat de oudere generatie niets van de nieuwe wereld begrijpt?

"Ja, dat hoort de jonge generatie natuurlijk te vinden. Toch denk ik dat het in deze tijd van grote overgang naar online verstandiger is dan ooit om te luisteren naar de generatie die met internet is opgegroeid."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden