Honderden klachten over Arriva op website scholier

(Novum) - In twee dagen tijd hebben honderden reizigers op de website balenvanarriva.com geklaagd over vervoerbedrijf Arriva. De klachten gaan vooral over vertragingen en 'volgepropte' treinen. De site is een initiatief van havo-scholier Joris Drenth uit Hoogezand.

Een woordvoerder van Arriva geeft aan begrip te hebben voor de ontevredenheid die over het bedrijf bestaat. "De meeste klachten komen binnen over het traject Groningen-Winschoten", zegt woordvoerder Liesbeth de Vries. "Daar loopt het niet soepel. We zijn druk bezig problemen te verhelpen door bijvoorbeeld extra treinen in te zetten."

De Vries stelt dat Arriva niet voorbereid was op de 'enorme' reizigersgroei in het noorden. "Op zich is het natuurlijk positief dat meer mensen van het openbaar vervoer gebruik maken, maar wij bleken niet berekend te zijn op het toenemende aantal reizigers", zegt ze. "Hierdoor konden we niet iedereen van dienst zijn op de manier zoals dat zou moeten."

Daarnaast kampte het vervoerbedrijf met de nodige technische problemen. "Sinds vijf november rijden er zogenoemde Spurt-treinen", zegt De Vries. "Dit is een nieuw type trein dat op diesel rijdt en een stuk sneller gaat dan het vorige type. Deze treinen bleken in het begin veel last te hebben van problemen bij het opstarten. Het gebeurde dus vaak dat treinen door storingen niet konden rijden."

Volgens het bedrijf is vooral dit laatste, in combinatie met de reizigersgroei, de voornaamste reden van de klachten. Het aantal storingen bij het opstarten van de Spurt-treinen zou inmiddels zijn afgenomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden