Honderdduizend stekkerauto's, maar nog geen reden voor feest

Een stekkerautomobilist bij een snellaadstation in de buurt van Barneveld. Binnen 20 minuten is de auto weer helemaal opgeladen.Beeld ANP

Het gaat geweldig met de elektrische auto's in Nederland, zo jubelde minister Kamp van Economische Zaken vandaag. Sinds vandaag rijden er honderdduizend van deze auto's rond in Nederland. Maar is het wel echt hosanna?

Volgens Eric Beers, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders, namelijk helemaal niet. "Ja, als we in de achteruitkijkspiegel kijken, gaat het inderdaad goed", zegt hij handsfree bellend vanuit zijn volledig elektrische Nissan Leaf. "Maar kijken we vooruit, dan ziet het er niet goed uit."

Beers denkt dat er een enorme dip in de verkoop van stekkerauto's aankomt. Dat heeft alles te maken met de regels die volgend jaar veranderen. Veel elektrische auto's worden zakelijk gereden. Dat stimuleerde de overheid door de relatief dure voertuigen een gunstig bijtellingspercentage te geven. Maar vanaf begin volgend jaar geldt voor plug-in hybrides het volle tarief van 22 procent.

'Deze auto's passen niet meer in het kabinetsbeleid om zeer zuinig rijden fiscaal te stimuleren', luidt de verklaring van de overheid. 'Hybrides rijden een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch dan verwacht.'

Volledig elektrische auto's houden in ieder geval tot en met 2020 wel een gunstige bijtelling van 4 procent. Maar het nadeel van die volledig elektrische auto's is dat ze minder geschikt zijn voor het zakelijk rijden, zegt Beers. "Hun actieradius is nu nog te klein voor iemand die veel kilometers moet maken."

0,15 procent volledig elektrisch

Dat dat ten koste gaat van de populariteit blijkt uit het aantal verkochte auto's dat volledig elektrisch is: slechts 12.000 van alle 100.000 stekkerauto's. De rest heeft zowel een elektrische als een brandstofmotor. Van de acht miljoen personenauto's in Nederland rijdt dus maar 0,15 procent volledig op stroom.

Beers vindt het teleurstellend dat het kabinet niet 'doorpakt'. "De transitie naar elektrisch, die juist zo goed ging, belandt nu in de onderste la. En dat terwijl Nederland het enige land ter wereld is waar je met één pas alle 25.000 laadpalen kan activeren."

Ook voor particuliere automobilisten is het nog erg prijzig om een elektrische auto te kopen, ondanks dat ze geen Bpm (Belasting van personenauto's en motorrijwielen) en Mrb (Motorrijtuigenbelasting) hoeven te betalen. "Een elektrisch model is tussen de acht- en twaalfduizend euro duurder dan een gewone auto uit dezelfde klasse", zegt Beers. Daarom pleit hij voor kortingen van de overheid, om ze over de streep te trekken.

Plug-ins naar Rusland

Het kabinet zegt echter niets te zien in de 'uitbreiding van de huidige financiële ondersteuning aan consumenten'. 'Het is niet efficiënt, vanwege de hoge kosten en het naar verwachting beperkte effect op nieuwe kopers.' Wat wél werkt: een goede infrastructuur van oplaadpunten.

Ook is de markt voor tweedehands hybrides in Nederland heel klein. Omdat in het buitenland, in tegenstelling tot in Nederland, wél subsidies worden verstrekt op gebruikte plug-ins, gaan ze te snel en te gemakkelijk naar het buitenland, legt Beers uit. "Naar Rusland en Noorwegen bijvoorbeeld."

Hij vreest dat Nederland de klimaatdoelen op deze manier niet gaat halen. De ambitie voor het Energieakkoord is in 2020 200.000 stekkerauto's op de weg te hebben. Dat betekent dat het huidige aantal in drie jaar moet verdubbelen. Beers gelooft dat elektrisch rijden de toekomst is. "Maar het wordt pas goedkoper als het ook veel gedaan wordt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden