Honda brengt het waterstofevangelie

De nieuwste waterstofauto, de Clarity, krijgt een aparte promotie. Deze Honda is niet alleen in Californië, maar ook in Londen en Kopenhagen te krijgen.

Eén auto maakte alweer tien jaar geleden een eind aan het gegniffel om die suffe stekkerauto's. Uit het niets verscheen in 2007 de Tesla Roadster, een ogenschijnlijk door wat Amerikaanse knutselaars geëlektrificeerde versie van een Lotus sportauto. De Roadster bleek echter het breekijzer om geld te genereren voor de ontwikkeling en doorbraak van sexy batterijauto's. De stekkerauto is nu niet meer weg te denken.


Het Tesla-succes laat andere autofabrikanten niet onberoerd. Zeker diegenen die niet écht geloven in de stekkerauto, zouden een snufje Tesla-hipheid kunnen gebruiken voor hun elektrische alternatief: de waterstof-elektrische auto. Fabrikanten als Toyota, Honda en Hyundai zwoegen al vele jaren om dit groene autotype, dat geen directe schadelijke emissie heeft, te promoten. Honda levert de nieuwste Clarity behalve in Californië, nu ook in Londen en Kopenhagen.


Waterstofauto's hebben grote voordelen. Tanken gaat snel. De nieuwste Clarity haalt bovendien 589 echte kilometers op een tank, aldus Honda. Geen laadstress. De nadelen? Er zijn amper tankstations. Tankstress dus. Ook klinkt altijd het debat - dat je zelden hoort bij benzine - dat de brandstofproductie van waterstof niet standaard duurzaam is. Verder woedt er een strijd om overheidssubsidies voor óf tienduizenden laadpalen óf toch tientallen waterstoftankstations. In Denemarken, Groot-Brittannië en Duitsland wordt er met EU-subsidies grootschalig met waterstof gepionierd.


De techniek zelf is niet het punt: in een interne brandstofcel maakt een auto elektriciteit uit de chemische reactie tussen water- en zuurstof. De onschadelijke uitstoot is water. Maar hoe krijg je tankstations, waterstof en auto's ooit rendabel? Door schaalgrootte. Met Honda erbij in Europa groeit het waterstofkamp naar drie grote spelers.


De les van Tesla Motors is echter dat auto's ook beeldschoon en begeerlijk moeten zijn. Hier breekt eigenzinnigheid vooral de Japanners op, die hun futuristische auto's graag een extreem design geven. Gniffel- design. In de VS moet de nieuwe Clarity toch een succes worden. Naast de waterstofvariant komt er zelfs een stekkermodel op de markt. Heiligschennis? If you can't beat them...


Quirijn Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden