Homo's worden opgeofferd aan eenheid kerk

Volgens A.W. Kuipers, lid van de commissie seksualiteit van de Nederlandse Hervormde Kerk, kunnen homo-vrezenden niet zomaar iemand van het Avondmaal weren; van hen wordt dan een inspanning vereist. Of dat in de praktijk het geval zal zijn, betwijfel ik. Mijn ervaring met een Gereformeerde-Bondsgemeente doet me het ergste vrezen.

In een aantal gesprekken met de betreffende predikant werd me gezegd dat ik niet van de tafel zou worden geweerd, maar dat ik ook niet moest verwachten met open armen te worden ontvangen. Om me die koude douche te besparen kon ik misschien maar beter elders gaan kerken. Niks discussie, niks inspanning; geen botte weigering maar een duidelijk negeren, verpakt in een meelevend jasje. Het advies om elders te gaan kerken heb ik opgevolgd. Niet alleen had ik de betreffende wijkgemeente wel gezien, maar de hele hervormde kerk. Niet om een Gay Church te stichten maar om een gemeenschap te vinden waar mijn homoseksualiteit wordt aanvaard zoals de kleur van mijn haar.

Een en ander is inmiddels al weer zo'n twee jaar geleden, maar de opnieuw opgelaaide discussie bevestigt voor mij de juistheid van het besluit om uit de hervormde kerk te stappen. Want ondanks de sympathieke uitleg van Kuipers is de veiligheid van homo's binnen de hervormde kerk niet gegarandeerd, en weer zijn zij het die worden opgeofferd aan de eenheid van de kerk.

Zwolle André van de Nadort

Homo en kerk (2) De Nederlandse Hervormde Kerk heeft een weerzinwekkend besluit genomen: homoseksuelen kunnen voortaan van het Avondmaal in hun eigen gemeente oprotten, als een 'gewetensbezwaarde' zulks verlangt. Kan de kerk uitleggen in welk opzicht dit besluit in essentie fatsoenlijker is dan als zij ooit had toegestaan (quod non) voorstanders van apartheid de status van 'gewetensbezwaarden tegen zwarten' te geven? Dat zij dat niet kan, wordt gesuggereerd door de krokodilletranen van voorzitter Beekman over het feit dat “het besluit verkeerd kan worden uitgelegd” - alsof hij niet wist dat de Gereformeerde Bond er nooit mee had kunnen leven als het dat niet kon!

En dan de suggestie van Uncle Tom Kuipers dat de alternatieven bestaan uit de NHK en een 'gay-kerk' - alsof er in Nederland niet al lang kerkgenootschappen bestaan die homoseksuelen behandelen als de normale mensen die zij zijn (en waarvan - voor de goede orde - schrijver dezes ook al geen lid is, omdat hij er de voorkeur aan geeft uit eigen kracht te leven en dus wars is van alle godsdienst).

Moet dit alles gerechtvaardigd worden door de vrijheid van godsdienst? Zo ja, wil de NHK zich dan voortaan inzetten voor polygamie en weduweverbranding? Zo neen, wil zij dan niet alleen dit dieptreurige besluit herzien maar ook een einde maken aan andere discriminatoire praktijken: de regels die Bondsgemeenten 'beschermen' tegen vrouwelijke dominees en Bondspredikanten tegen het 'opgebracht worden' door vrouwelijke ouderlingen? Rotterdam J.P.H. Bosman

Homo en kerk (3) De 'gewetensbezwaarden' mogen zich na het synodebesluit 'veilig' voelen. Ik gun ze die veiligheid - in de kerk hoort het niet dat de ene mens bang is voor de ander. Maar waarvoor hopen ze toch veilig te zijn? Waarin worden ze door hun homoseksule broeders en zusters in Christus bedreigd? In hun gewetensbezwaar? In het feit dat zij in onze moderne cultuur de Heilige Schrift serieus nemen? Of in hun tweeërlei hovaardij?

Tweeërlei hovaardij: het gewetensbezwaar van deze mensen over de handelwijze van een ander telt zwaarder dan diens eigen geweten en diens eigen vrijmoedigheid in Christus en: hun natuurlijke aanleg is van God afkomstig, die van de homoseksueel in het beste geval van de gebrokenheid van de schepping. Tweeërlei hovaardij die groot onrecht doet aan mensen in de gemeente. Aan hen is niets gevraagd en aan hen wordt niets gevraagd. Die ander wordt als lid van de gemeente niet net zo serieus genomen als zijzelf. De werking van de Heilige Geest in die ander wordt al a priori uitgesloten als hij zijn gedrag niet aanpast aan wat zij als het enig juiste zien. Heerlen Hans Fortuin (hervormd em. predikant)

Homo en kerk (4) Het was niet zo'n goed synodebesluit om homoseksuele gelovigen te vragen ergens anders aan het Avondmaal te gaan, wanneer een hervormde gemeente bezwaar heeft tegen hun deelname daaraan. Stelt u zich dat voor: “Alsjeblieft, mag ik hier Avondmaal-gemeenschap vieren? Want dáár willen ze me niet . ..” Sint Maarten (N.H.) ds J. Pietersen

Homo en kerk (5) De jongste uitspraak van de Hervormde Synode over homo's aan het Avondmaal heeft weer dàt staaltje van marchanderen te zien gegeven waarvan je als “gelovige en volhardende homo” na de besluiten in 1989 het waagde te hopen, dat we dat voorgoed achter ons hadden gelaten. Maar nee, er is weer gekozen voor een schijn-eenheid, die de helderheid en bovenal de rechtvaardigheid van het besluit uit 1989 volledig teniet doet. Ik stel hier zonder omhaal en met pijn in het hart dat de eenheid door deze jongste uitspraak is ondermijnd. Landsmeer N.G. Scholten (hervormd predikant, bestuurslid Werkverband van homo theologen)

Homo en kerk (6) Ik beschouw het als een zonde voor God dat christenen met de Bijbel in de hand zo liefdeloos oordelen over mensen, die alleen maar zo hun liefde kunnen beleven. Leidt homofilie tot uitspattingen? Ja, ik heb de dagboeken van Hans Warren ook gelezen, maar komen heterofielen niet tot uitspattingen? Zijn homofiele onderwijzers een gevaar voor uw kinderen? Vergrijpen heterofielen zich dan nooit aan kinderen? We weten wel beter!

Wie de Bijbel als bevestiging van vooroordelen hanteert, doet daarmee zijn medemens, de Bijbel, en dus God Zelf, groot onrecht. Jezus èn Paulus stelden de wet van de liefde centraal; daarmee is een veroordeling van homofiele liefde uitgesloten. Daarmee is ook het weren van homofielen van de tafel des Heren uitgesloten. Enschede W. Kleisen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden