Hommage aan Japanse meester Ozu en zijn topactrice Hara

Late Spring (1949) en Early Summer (1951)

Regie: Yasujiro Ozu.

Met Setsuko Hara.

*****

Met 'Late Spring' en 'Early Summer' worden twee gerestaureerde filmklassiekers opnieuw in roulatie gebracht. Een prima gelegenheid om op het grote scherm kennis te maken met de Japanse meester Yasujiro Ozu wiens beeldende kracht nog steeds inspiratiebron is voor hedendaagse filmmakers. Zo vormde Ozu's melancholische vader-dochter verhaal Late Spring de directe inspiratiebron voor '35 Rhums' van Claire Denis.

De Franse regisseuse vertelde in interviews over haar kennismaking met Ozu. "Ik was een jaar of vijfentwintig, en op de een of andere manier had ik me Ozu voorgesteld als een soort hogepriester van de Japanse cinema, maar wat ik zag was zo puur en simpel. Vooral Late Spring raakte me diep. Een film gesitueerd in een andere tijd en een andere cultuur, maar met zulke herkenbare gevoelens."

Late Spring gaat over de liefdevolle relatie tussen een vader en een dochter. Ze wonen samen. Hij is professor aan de universiteit. Zij is inmiddels een mooie, jonge vrouw van zevenentwintig. Noriko is gelukkig. Ze wil niet anders. Maar door haar omgeving wordt ze steeds meer onder druk gezet om te trouwen. Een tante weet wel een huwelijkskandidaat, en voordat ze het weet, heeft ze ingestemd met een gearrangeerd huwelijk. Met tranen staat ze in haar traditionele Japanse bruidsgewaad.

Met Early Summer (1951), de opvolger van Late Spring (1949), borduurde Ozu voort op het thema van de jonge vrouw die door familie onder druk wordt gezet om te trouwen. Ze wordt zelfs vertolkt door dezelfde actrice, de vorig jaar overleden Setsuko Hara, waardoor het tweeluik dat nu in de bioscoop (en op dvd) verschijnt, tegelijkertijd een hommage is aan Ozu's beroemdste hoofdrolspeelster.

Zeer ontroerend zoals ze in Late Spring het spel meespeelt, omdat ze haar vader niet wil teleurstellen. En hoe haar vader op zijn beurt een sutbtiel rollenspel aangaat. Door een intieme, huiselijke sfeer te scheppen en een verhaal te vertellen met kleine, tedere gebaren, gaat het afscheid door merg en been. Het is de scheiding tussen ouder en kind die onafwendbaar is, in naoorlogs Japan, en - zoals Claire Denis liet zien - ook in een hedendaagse Parijse buitenwijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden