Hollywood stort zich op sprookjes

Nieuwe, realistische verfilmingen van klassieke sprookjes zijn een trend in Hollywood. Maar wat voegen ze eigenlijk toe?

Disney lanceert morgen een nieuwe versie van 'The Jungle Book'. De charmante tekenfilm uit 1967, waar hele generaties mee opgroeiden, was volgens de studio toe aan een update. Niet dat het verhaal van Mowgli, het mensenjong dat in de Indiase jungle opgroeit tussen de dieren, heeft afgedaan. Zowel de 19de eeuwse boeken van Rudyard Kipling als de tekenfilm uit de jaren zestig, waar de filmmakers uit putten, zijn bewezen klassiekers.

Maar tekenfilms naar beroemde sprookjes moeten tegenwoordig omgevormd worden tot 'live action'-avonturen. Van 'Alice in Wonderland', de Disney-klassieker uit 1951, verscheen zes jaar geleden een nieuwe versie met acteurs. Mia Wasikowska omringde zich als Alice met de bekende excentrieke fantasiefiguren onder wie Johnny Depp als de Mad Hatter en Helena Bonham Carter als de Red Queen. De dieren die Alice ontmoette, kwamen wel uit de computer, vergezeld van de stemmen van prominenten. Onder hen Stephen Fry als de Cheshire Cat en wijlen Alan Rickman als de Blue Caterpillar.

Charmant was de film maar ten dele. Disney's nieuwe 'Alice in Wonderland' was vooral een pronkerig spektakelstuk dat voor uiterlijk vertoon twee Oscars kreeg (art direction en kostuumontwerp). De ontvangst was op zijn zachtst gezegd verdeeld. Toch groeide de film uit tot een van Disney's grootste financiële successen. De film die voor circa 200 miljoen dollar was gemaakt, bracht wereldwijd ruim een miljard op.

Vandaar dat Disney volgende maand met een groots opgezet vervolg komt, 'Alice Through the Looking Glass', met dezelfde bont uitgedoste acteurs, en dezelfde computertechnieken.

Zo staat het kassucces van 'Alice in Wonderland' ook aan de basis van de nieuwe 'Jungle Book'-verfilming. Met dezelfde combinatie van 'live action' en 'computer generated images' moet een nieuwe generatie (met 3D-bril op de neus) warm worden gemaakt voor de avonturen van Mowgli met Baloo de beer en Bagheera de zwarte panter.

Opmerkelijk is het realisme dat de filmmakers nastreven. Mocht Mowgli in de originele tekenfilm nog herhaaldelijk in vrolijke zang en dans uitbarsten, in de nieuwe 'live action'-versie zijn de musicalelementen beperkt tot een paar snippers uit de oorspronkelijke liedjes. Een musical, zo wordt geredeneerd, is niet realistisch, en om het fotorealistische gehalte van de jungle en zijn bewoners is het de filmmakers te doen. Alles is er op gericht om van de 12-jarige acteur die Mowgli speelt en van de apen en de olifanten die uit de computer komen, één geheel te maken.

Angstzweet

Met de nieuwste technologieën lukt dat inderdaad steeds beter. Denk even terug aan de toegepaste computertechnieken in de bestsellerverfilming 'Life of Pi'. De Bengaalse tijger die na een schipbreuk samen met de Indiase jongen Pi in een reddingssloep belandde, was een digitaal wonder. De manier waarop het dier naar zijn potentiële prooi loerde, was zo authentiek, dat het angstzweet je uitbrak. De Bengaalse tijger Shere Khan in de nieuwe 'Jungle Book'-verfilming is zo eng, dat je je afvraagt of de film wel bestemd is voor kinderen. Regisseur Jon Favreau die met twee 'Iron Man'-spektakels ruim 1,3 miljard vergaarde, lijkt vooral aangetrokken om van de jungle een actielocatie te maken.

Ondertussen is Disney zo in de ban van de sprookjes-update dat de Hollywoodstudio ook remakes heeft aangekondigd van 'Pinocchio', 'Mulan', 'Beauty and the Beast', 'Dumbo' en 'Winnie the Poeh'. Tekenfilmklassiekers nieuw leven inblazen door live action-versies op de markt te brengen, is de nieuwe trend. Behalve 'Alice in Wonderland', was ook de recente 'Sleeping Beauty'-verfilming 'Maleficent' met Angelina Jolie een kassucces, precies zoals de 'Cinderella'-verfilming van vorig jaar, met in de hoofdrol de jonge 'Downton Abbey'-ster Lily James.

Voor Disney reden genoeg om over te gaan tot exploitatie van de complete tekenfilmcatalogus. Risiscovermijding lijkt daarbij een belangrijke drijfveer. Met 'Frozen', een meer traditionele animatiefilm geïnspireerd op de 'Sneeuwkoningin' van Hans Christian Andersen, scoorde Disney drie jaar terug 'the biggest animated film of all time!' Met de prinsessenfilm werd ruim 1,2 miljard dollar opgehaald. Gewis dat er momenteel hard gewerkt wordt aan 'Frozen 2'. Voordeel is dat de sprookjes zich al hebben bewezen als klassiekers. Ze hebben een internationale fanschare en een wereldwijde afzetmarkt. De films zelf zijn daarbij niet eens het meest winstgevend. Sprookjes lenen zich uitstekend voor de themaparken die Disney bestiert en de merchandise die de studio op de markt brengt. Daar zit de grote winst.

En dat ontgaat de concurrentie niet. Universal ging aan de haal met 'Sneeuwwitje' in het actie-avontuur 'Snow White and the Huntsman', gedragen door Kristen Stewart. Er zijn momenteel zelfs plannen voor drie 'Pinokkio'-films. Warner Bros. werkt aan een 'Pinokkio'-verfilming met Robert Downey Jr. in de rol van poppenmaker Gepetto. De Mexicaanse Hollywoodregisseur Guillermo del Toro denkt al een tijdje aan een 'Pinokkio'-film met ouderwetse stop motion-animatie (denk aan 'Fantastic Mr. Fox' en het recente 'Anomalisa'). En Disney gaat - hoe kan het anders - een live action-remake maken van 'Pinocchio', haar eigen tekenfilmklassieker uit 1940.

De komende jaren komt er dus een lawine aan nieuwe sprookjesverfilmingen, ingegeven door slimme rekenmeesters in Hollywood en de nieuwste ontwikkelingen in computeranimatie. Het streven naar een fotorealistische weergave van de werkelijkheid zal in veel gevallen voorop staan. Vraag is alleen wie daar in een sprookje op zit te wachten. Sprookjes spelen toch in een magische wereld waarin alles mag? Een wereld waarin olifantjes vliegen? Waarin een mensenkind wordt opgevoed door een wolvenroedel, vriendschap sluit met een panter en danst met een beer?

Benieuwd naar het antwoord van Warner Bros. dat volgend jaar - echt waar - ook met een nieuwe 'Jungle Book'-film komt.

'The Jungle Book' van Jon Favreau gaat morgen in première, met Neel Sethi als Mowgli, en de stemmen van Bill Murray (Baloo), Ben Kingsley (Bagheera), Scarlett Johansson (Kaa), Christopher Walken (King Louie) en Idris Elba (Shere Khan).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden