Review

Hollywood loopt uit voor Austin Powers

Iedereen die iets betekent in Hollywood houdt van Austin Powers, de retro-pop-James Bond van Mike Myers wiens vals-geschokte 'Ohoo Báby' na iedere Powers-film nog lang in het hoofd blijft nazoemen.

Nog voordat dit tweede vervolg op het ooit enthousiast ingehaalde 'Austin Powers: the international man of mystery' goed en wel op gang is, hebben ze allemaal al meegedaan: Tom, Gwyneth, Kevin, Steven, Danny. Gelijk het keurmerk dat Hitchcock ooit leverde met zijn figuranten-optredens in zijn eigen films. Mocht je deze tweede sequel te melig vinden, weet dan wel dat Gwyneth en Tom er veel plezier aan hebben beleefd! En Beyoncé Knowles niet te vergeten, een van de zangeressen van Destiny's Child, die haar opwachting maakt als Powers-girl Foxxy Cleopatra .

Knowles vormt met krullende glimlach en afrokapsel het lichtpuntje te midden van de voorthollende hysterie. Grappig is de film vooral voor cinefiele Hollywood-vreters en soms ook voor de argelozeren, zoals wanneer Powers poogt zich te verstoppen achter een Manneken Pis-standbeeld en dan ineens het straaltje stopt. Myers heeft aan zijn drie rollen van Austin Powers, Fat Bastard en Dr. Evil deze keer nog een vierde toegevoegd: de Hollandse boef Goldmember, die zijn naam dankt aan zijn gouden geslacht en goed is voor een reeks van Hollander-grappen. Niet zulke hele goede grappen, die overigens wel duidelijk maken dat het fortuynisme nog niet tot Hollywood is doorgedrongen en wij daar nog steeds voor tolerantste natie doorgaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden