Hollywood krijgt een pak slaag bij Oscar-uitreiking

AMSTERDAM - Met negen Oscars uit twaalf nominaties maakte 'The English patient' op maandagavond in Los Angeles zijn favorietenrol waar. Ook tal van andere belangrijke Oscars gingen naar onafhankelijke producties, waarmee de verwachte slag in het gezicht van de gevestigde Hollywood-orde inderdaad werd uitgedeeld.

Slechts drie films gingen de winnaar van dit jaar voor in het behalen van negen Oscars: 'Gone with the wind' (1939), 'Gigi' (1958) en 'The last emperor' (1987). De echte recordhouders zijn overigens 'Ben Hur' met elf Oscars in 1959 en 'West Side story' met tien in 1961. Behalve de twee belangrijkste Oscars voor beste film en beste regie - vrijwel altijd aan elkaar gekoppeld - won 'The English patient' de prijzen voor fotografie, montage, geluid, muziekscore, art direction en kostuumontwerp. De grootste verrassing was dat de film ook nog eens de Oscar voor beste vrouwelijke bijrol voor Juliette Binoche veroverde, een prijs die leek voorbestemd voor de tot op heden altijd genegeerde Lauren Bacall. Binoche was zichtbaar overdonderd en kon in haar dankwoord weinig meer uitbrengen dan dat ook zij had verwacht dat Bacall, het enige lichtpuntje in Barbra Streisands 'The mirror has two faces', de prijs zou krijgen.

'The English patient', naar het gelijknamige boek van Michael Ondaatje, is een film van de Britse regisseur Anthony Minghella en de onafhankelijke Amerikaanse producent Saul Zaentz. Met in de hoofdrollen Ralph Fiennes en Kristin Scott-Thomas vertelt de film het verhaal van een grootse en gedoemde liefde, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en in het exotische decor van de Sahara. De nationaliteit van 'The English patient' laat zich moeilijk bepalen: de regisseur en de hoofdrolspelers zijn Engels, de producent en distributeur zijn Amerikaans. Zeker is echter dat 'The English patient' géén Hollywood-productie is. Producent Saul Zaentz, die ter verhoging van de feestvreugde ook nog eens de prestigieuze Irving Thalberg Award in ontvangst mocht nemen voor zijn verdiensten voor de filmindustrie, heeft zijn hele carrière buiten de Hollywood-studio's gewerkt. Hij loopt al lang mee: met regisseur Milos Forman was hij eerder verantwoordelijk voor 'One flew over the cuckoo's nest' en 'Amadeus'.

Twee andere favorieten ontvingen de acteerprijzen. Frances McDormand kreeg voor haar onvergetelijke rol als sheriff Marge Gunderson in 'Fargo' de Oscar voor beste actrice, die voor beste acteur ging naar Geoffrey Rush voor zijn zwaar aangezette vertolking van de Australische pianist David Helfgott in 'Shine'. 'Fargo' werd ook bekroond voor het beste originele scenario van Joel en Ethan Coen, de duidelijke lieveling van de zaal. Billy Bob Thornton won de Oscar voor beste bewerkte scenario voor zijn film 'Sling blade'. De enige Hollywood-productie die een belangrijke prijs ontving was 'Jerry Maguire', die van de vijf nominaties slechts die voor mannelijke bijrol van Cuba Gooding Jr. wist te verzilveren. Als beste niet-Engelstalige film werd de Tsjechische film 'Kolya', momenteel in Nederland te zien, bekroond, als beste documentaire kwam de binnenkort in Nederland verwachte film 'When we were kings' uit de bus.

De Oscar-ceremonie, vaardig maar weinig venijnig gepresenteerd door veteraan Billy Crystal, was dit jaar een matte vertoning zonder politieke grappen of spectaculaire jurken (alleen Binoche week van het credo 'eenvoudig en lang'). De korte podium-acts van de door ziekte getroffen David Helgott en Muhammad Ali waren vertrouwd gênant: open doekjes voor de 'mentally challenged' zijn bij de Oscars nu eenmaal verplichte kost. Ondertussen mogen de studiobazen zich zorgen gaan maken over de opkomst van de onafhankelijke film. Want zo zullen de Oscars van 1997 de geschiedenis ingaan: het jaar dat Hollywood een pak slaag kreeg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden