Holland op z'n smalst, Holland op z'n mooist

Het is een van de mooiste fietspaden van Nederland, het Bergse Pad. Nog geen meter breed, lopend dwars door het beschermde natuurgebied van de Ankeveense plassen, van Ankeveen naar de Spiegelpolder, de plassen bij Nederhorst den Berg. Het pad is het fraaist op stille dagen, als er geen tegenliggers zijn, als fietsend Nederland werkt of andere bezigheden heeft. Slechts het gesnerp van de banden in het schelpenzand, aan beide zijden water en wuivend riet, waterlelies, allerlei vogels in de lucht en op de plassen. Het is Holland op z'n smalst, Holland op z'n mooist.

Fervente schaatsers kennen het van de koude winters, als het een obstakel is tussen het ene en het andere deel van de Ankeveense plassen, een obstakel waaroverheen matten en riet worden gelegd om het klunen te vergemakkelijken. En een pad waar vermoeide of kleumende schaatsers even kunnen rusten en wandelaars schaatsend Nederland kunnen bekijken.

Het Bergse Pad vormt een belangrijk onderdeel van deze tocht aan de westzijde van het Gooi, een tocht die begint en eindigt bij de fietsenverhuurder van het station Naarden-Bussum en voor een groot deel langs Hollands wateren leidt. Via prachtige dorpen en stadjes als 's-Graveland, Ankeveen, Weesp, Muiden, Muiderberg en Naarden, met allerlei uitwijkmogelijkheden onderweg.

In Bussum rijden we naar het centrum, nemen de Brinklaan richting Hilversum en gaan even over het spoor na het bordje Parkeerstation de heide op, voor Bussumers de 'hondenhei'. Gooise dames en heren laten er hun open-haardbeestjes rennen, poepen en plassen, kouten er dagelijks over de capaciteiten van hun viervoeters. We steken de provinciale weg over, nemen het fietspad door het bos langs het Franse Kamp, volgen de richting 's-Graveland. In het oude legerkamp zetten in de voorjaars- en zomermaanden Amsterdammers hun houten huisjes of caravan neer. Voor hen is het een klein paradijs op nog geen half uur rijden van huis, waar ruimte en groen in grote mate aanwezig is.

We passeren het prachtige landgoed Bantam, een wandelgebied van Natuurmonumenten, waar liefhebbers van oeroude bomen en monumentaal bosbeheer hun hart kunnen ophalen. Bij Bantam linksaf en vervolgens rechtsaf het Ankeveense Pad op, een weggetje langs volkstuinen en weilanden. Enkele hazen rennen tussen de koeien door speels door het gras, lijken nauwelijks schuw als zij aandachtig door de fietser worden bekeken. In 's-Graveland volgen we naar rechts de weg en het fietspad langs de ecologische tuinen en de imponerende landgoederen Boekesteyn (beheerd door een elitedrogist) en Schaep en Burgh, waar Natuurmonu-menten zetelt en het publiek voorlichting geeft over zijn activiteiten.

Vervolgens gaan we naar links, bij het bord dat wijst naar het bedrijfsterrein De Slenk, volgen de smalle weg en het fietspad rechtdoor door het natuurgebied. In de verte doemt de ranke spits van de kerk van Ankeveen op. Eenmaal in het dorp gaan we linksaf langs het Stichts End en nemen het hiervoor beschreven Bergse Pad dwars door de plassen tot aan het witte bruggetje, waar een verzamelaar van oude motorfietsen in een paradijselijke sfeer leeft. De rust wordt hier slechts verstoord door een machtige jumbo-jet die de landing inzet richting Bijlmer en Schiphol. Onwillekeurig komen de gedachten aan die bewuste zondagavond 4 oktober 1992, toen de Boeing 747 van El-Al dezelfde, maar rampzalige koers volgde.

Na het bruggetje volgen we naar rechts het Googpad langs het uitgestrekte water. Aan de overkant van deze Spiegelpolder is Nederhorst den Berg te zien. Hier en daar verpozen wat mensen aan de strandjes, een visser tuurt er naar zijn dobber. Een aalscholver zoekt in de lucht zijn weg richting Naardermeer. We komen uit op de weg langs de Vecht en blijven het water zo lang mogelijk volgen. De provinciale weg verstoort even de tocht, we gaan hier naar rechts om een eindje verder de oversteek te wagen en het weggetje ricnting Weesp te nemen. Automatisch komen we weer langs de Vecht.

Botend Nederland tuft hier langs: Escape, Bokkesprong, Beauty, Piggelmee of Gompie, hoe ze ook maar heten. Zeilboten, omgebouwde reddingsboten, kajuitjachten, compleet met kanarie in een kooitje en een bosje bloemen op de tafel in het ruim. Zwaaien is de gewoonte hier op water; Duitsers, herkenbaar aan hun eigen driekleur en in ruime mate aanwezig op Neêrlands wateren doen daar lustig aan mee.

Voor een deel wordt het zicht op het water ontnomen door talrijke woonboten, van waterkastelen tot omgebouwde aken. Ook hier zeggen de namen veel over de lusten en lasten die de bewoners van dit soort woningen ondervinden: Kostelijk, Arcadia, Enjoy, de Wijde Blik of het Compromis. Bij de laatste boot waren de echtelieden het kennelijk niet helemaal eens over de keuze. Hun huis is een compromis tussen land en water, tussen stad of platteland, tussen flat of villa.

We volgen de Vecht richting Muiden, het Muiderslot doemt op met daarmee herinneringen aan vroegere schoolreisjes. Bij Ome Co, het café aan het sluisje, is het als vanouds gezellig druk. Mensen vergapen zich aan de boten die zich hier laten schudden, voordat zij het voormalige IJsselmeer (hier het IJmeer) of andersom de Vecht opgaan. Brutale mussen - een vogelsoort die in veel mindere mate lijkt voor te komen dan zeg maar dertig, veertig jaar geleden - mengen zich hier tussen het terraspubliek, pikken de stukjes cake of appelgebak van de bordjes. De wegwijzers Muidenroute leiden ons langs de Dijkweg richting Muiderberg. Na een klim op de oude zeedijk zien we opnieuw varend Nederland, maar dan op de wijde wateren tussen het oude en nieuwe land (Flevoland).

Eenmaal in Muiderberg komen we op de oude Brink, het dorpsmidden met zijn prachtige oude bomen. De familie Krajicek is hier juist bezig de oude pastorie om te toveren in een prachtige nouveau-riche villa. Een eind verder herinnert het oude hotel 'Het Rechthuis' aan de stoomtram uit Amsterdam die hier ooit zijn halte had. We blijven de Muiden-route nemen, door het Naarderbos, langs de jachthaven naar het oude vestingstadje Naarden, opnieuw een plaats waar veel te zien en te proeven valt, kort voordat we terugkeren op het station van Naarden-Bussum.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.