HOLLAND FESTIVAL
Al is 'Pelleas et Melisande' in feite gewoon een produktie van De Nederlandse Opera die in het kader van het Holland Festival in premiere gaat, door de aanwezigheid van koningin Beatrix zal het Muziektheater in Amsterdam die avond (1 juni) toch niet geheel van festival-allure gespeend zijn. Voor zowel de premiere als verdere voorstellingen (4, 6, 8, 11, 13, 16, 18, 20, 23 juni) zijn nog kaarten beschikbaar.
Debussy's opera is in elk geval een goede opmaat voor de talrijke geensceneerde en concertante muziekuitvoeringen die tot eind juni op diverse podia in de hoofdstad plaatsvinden.
Hoogtepunten daarin zijn: 'The Cave' van minimal componist Steve Reich, muziektheater over de verhouding tussen Joden en Palestijnen waarin video, licht, geluid en documentaire elementen een gelijkwaardige rol spelen (Beurs van Berlage, 3, 4, 5, 6 juni); een semi-scenische uitvoering van Mozarts 'Le nozze di Figaro' door The English Baroque Soloists en The Monteverdi Choir onder leiding van John Eliot Gardiner (Concertgebouw, 19 juni); het acht uur durende Marathonconcert, onderdeel van het aanbod Amerikaanse muziek, tijdens welke (in enkele gevallen gloednieuw) werk van Amerikaanse en Nederlandse componisten wordt uitgevoerd (Paradiso, 19 juni, 15 tot 23 uur); Ton de Leeuws opera 'Antigone', opgevoerd in de Westergasfabriek die voor deze gelegenheid tot theater wordt omgebouwd (25, 27, 28 juni); het aan choreografe Anne Teresa de Keersmaeker gewijde dansprogramma, met als sluitstuk de wereldpremiere (27 juni) van een in opdracht van het Holland Festival gemaakt werk (Beurs van Berlage, 10 tot en met 30 juni).
Op toneelgebied springen de Goldoni-voorstelling van Giorgio Strehlers Piccolo Theater (Stadsschouwburg, 9, 10 en 11 juni) en de produkties van het Deutsches Theater Berlin van Thomas Langhoff (Stadsschouwburg, 16 tot en met 19 juni) eruit.