Holland Festival moet goedkoper, dus korter

Van onze kunstredactie

Die overweging uitte directeur Jan van Vlijmen bij zijn terugblik op het vandaag aflopende kunstfestijn ( "ik heb er een goed gevoel aan overgehouden" ) en een vooruitblik op 1993, waarin opera-muziektheater (in 1992 uit de bus gekomen met de hoogste gemiddelde zaalbezetting, te weten 82 procent op tien voorstellingen) weer een belangrijk bestanddeel vormt. Dan zal 'Antigone', opera op een Franstalig libretto van Ton de Leeuw, zijn wereldpremiere beleven. Het wordt een volledige scenische presentatie (regie van de Fransman Andre Engel) in het voormalige zuiveringsgebouw van de oude gasfabriek van Amsterdam. Reinbert de Leeuw dirigeert solisten, ad hoc-koor en Radio Kamerorkest. Na drie voorstellingen wordt dit werk voor televisie vastgelegd en later uitgezonden.

Medewerking van de radio-ensembles noemde Van Vlijmen levensnoodzaak voor het Festival, aangezien NOS, Vara en in de toekomst ook de Avro als co-producenten optreden en dus financieel aanzienlijk deelnemen. Bezuiniging op de radio-orkesten snijdt ook in het Festival.

Een ander werk is 'Agamemnon', het eerste deel van een opera-cyclus van Wim Laman gebaseerd op de 'Oresteia' van de klassieke Griekse dichter Aischylos. Hier wordt een concertante uitvoering van gegeven met medewerking van het Radio Filharmonisch Orkest. De Nederlandse Opera draagt 'Pelleas et Melisande' (Debussy) bij onder leiding van Simon Rattle en in regie van Peter Sellars. Met de Vara wordt een concertante uitvoering van 'Les Troyens' van Berlioz geproduceerd. In diezelfde periode doet De Nederlandse Opera samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest concertant 'Romeo et Juliette' van Berlioz (ook geleid door Rattle), wat weer niet in het Holland Festival zit.

Dat feit, wel of niet in het festival, hant af van de mate waarin een kunstinstelling met het Holland Festival wil overleggen over de programmering. Zo weinig meegaand als Nederlandse Opera en Concertgebouworkest volgens Van Vlijmen zijn, zo makkelijk zijn het Nederlands Danstheater en nu ook Het Nationale Ballet onder leiding van zijn nieuwe artistiek directeur Wayne Eagling. Het NDT brengt een nieuwe avondvullende choreografie van Jiri Kylian (op muziek van John Cage) uit, NDT-II overweegt een programma op muziek van Steve Reich (aan wie het Festival veel aandacht besteedt), en Het Nationale Ballet produceert met Holland Festival en Asko-ensemble een project met jonge (Nederlandse of in Nederland werkende) choreografen.

De opzet om een choreograaf centraal te stellen beviel dit jaar met Hans van Manen zo goed, dat er komende jaren een vervolg aan wordt gegeven. In 1993 krijgt Anne Teresa de Keersmaeker veel aandacht. Zij maakt een nieuw werk en zij herneemt het eerste stuk waar zij in 1982 internationaal de aandacht mee trok, 'Fase' op muziek van Steve Reich. Het zal er in 1993 dan toch van komen: nieuw werk van Koert Stuyf, gedanst door Ellen Edinoff.

Aan toneel (in 1992 met 58 procent zaalbezetting bij 19 voorstellingen het slechts bezocht) zijn geprogrammeerd het Deutsches Theater Berlin met Ibsens 'Spoken' en Von Kleists 'Der zerbrochene Krug', het Nationale Theater van Roemenie en het Piccolo Teatro Milaan met een werk van Goldoni in regie van Giorgio Strehler. Er zal geen Nederlandse toneelbijdrage zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden