Holland Festival: minder muziek

Van onze kunstredactie AMSTERDAM - “Het muziekleven in Amsterdam en in de Randstad is zo intensief en toont zo veel kanten, dat het Holland Festival zich minder op concerten zal richten ten gunste van muziektheater, dans en toneel.” Zo schetste Jan van Vlijmen de programmering voor de jaren 1997 tot en met 2000, de periode van het derde kunstenplan.

Om dat beleid te kunnen uitvoeren moet wel eerst rond het gouden kalf worden gedanst, “maar misschien is het beter te spreken van een dodendans”, aldus Van Vlijmen, doelend op de aanvragen om subsidie die allemaal neerkomen op vragen om méér geld. Zo ook het Holland Festival.

“Wil het een enigszins representatief programma opzetten, dan moet het budget tien à twaalf miljoen gulden bedragen. Van de overheid vragen wij zes miljoen, dat is bijna drie miljoen méér dan er nu binnenkomt. Eigen inkomsten moeten vier miljoen opleveren. En dan zitten we nog ver onder internationaal niveau”, zo betoogde Van Vlijmen, terwijl hij cijfers noemde van twee spraakmakende festivals: de Wiener Festwochen die vijftien miljoen meer en de Salzburger Festspiele die zelfs zeventig miljoen gulden meer te besteden hebben.

Van Vlijmen zal het allemaal niet meer meemaken, want hij trekt zich na het festival van 1997 - het vijftigste - terug. Als zijn opvolger moet iemand worden gevonden die past bij de multi-disciplinaire opzet van het festival waarin aandacht voor eigentijdse kunst op de eerste plaats komt, met accenten op vormen van theater en niet-westerse kunsten. Want ook daar zal meer aandacht aan worden besteed. Voor 1997 noemde Van Vlijmen al een Caribische inbreng.

Het 49ste festival wordt geopend door het Nederlands Danstheater op 31 mei in het Amsterdams Muziektheater met nieuwe werken van Jiri Kylian en Paul Lightfoot en een choreografie van William Forsythe. Laatstgenoemde staat centraal in de dansprogrammering: het Nationale Ballet brengt diens complete 'Artifact'. Forsythe's eigen groep, Ballett Frankfurt, toont avondvullende werken in het Muziektheater en in Carré.

Om in de toekomst mee te blijven tellen zullen er eigen produkties moeten worden gemaakt, aldus Van Vlijmen, maar dat kan niet zonder samenwerking op landelijk en internationaal niveau. Bij samenwerking met het buitenland treedt een nadelig effect op: de festivals gaan op elkaar lijken. Zelfs in internationaal verband gooien geldzorgen roet in het eten, zoals dit jaar in de scènische produktie van 'Marco Polo', een opera van de Chinese componist Tan Dun.

Die zal wel in München te zien zijn bij co-producent de Beierse Staatsopera, maar het Holland Festival kan slechts één uitvoering in concertvorm verzorgen. 'Het geld is op', luidde de simpele verklaring van de festivaldirecteur. Maar geen nood: ook het Hong Kong Kunstfestival doet mee, maar heeft de opera in 1997 gepland, en dan hoopt het Holland Festival ook scènisch mee te doen dankzij een goed gevulde beurs in het kader van het derde kunstenplan.

De mindere aandacht voor concerten houdt niet in dat bijzondere composities buiten de boot zullen vallen. In ieder geval is er dit jaar royaal plaats voor de werken van Pierre Boulez, Louis Andriessen, Ton de Leeuw, Luciano Berio en vele anderen. Er zal een Parade worden gehouden ter afsluiting van het Jaar van de Ensembles. Voor 1997 is het symfonische werk van Matthijs Vermeulen uitverkozen voor integrale presentatie.

Spektakel

Tijdens het bewind van Jan van Vlijmen hebben muziektheater en opera kunnen gedijen. In 1996 biedt het festival in samenwerking met Brusselse instellingen een nieuwe opera van Klaas de Vries, 'A king riding'. Bij De Nederlandse Opera gaat Verdi's Otello met Riccardo Chailly als dirigent en Klaus Michael Grüber als regisseur. Bijzondere aandacht vroeg Van Vlijmen voor 'Oedipe' van George Enescu, die concertant zal klinken. De afdeling toneel kent minimale en maximale bijdragen: de bewerking van de film 'Hiroshima mon amour' tot toneel door Guy Cassiers, met Catherine ten Bruggencate en Herman Gilis, en het spektakel dat de Roemeense regisseur Silviu Purcarete maakte van de tragedie 'De Danaïden' van Aeschylos met 120 acteurs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden