Holland Festival in de lift

Met de productie 'Wolf' van Alain Platel, een combinatie van dans, theater en muziek waarin ook veertien honden figureren, zal Ivo van Hove in juni 2004 afscheid nemen als artistiek leider van het Holland Festival. 'Wolf' ging vorige maand in première op de RuhrTriennale van Gerard Mortier en laat volgens Van Hove precies zien waar hij met het Holland Festival heen wil.

In de Stadsschouwburg blikte Van Hove woensdagochtend terug op het bijna voorbije Holland Festival en keek hij vooruit naar dat van volgend jaar, zijn laatste. Voor het eerst sinds lange tijd stonden er weer rijen voor de kassa's vertelde Van Hove. Het totale bezoekersaantal zal uitkomen op 45000 en dat getal staat ongeveer gelijk aan het maximaal aantal kaarten dat het Holland Festival kan verkopen. Er was in de zalen een gemiddelde bezettingsgraad van 80 procent met uitschieters van 97 procent voor het dansprogramma en 62 procent voor het klassieke muziek-aandeel. Door aanpassing van het prijsbeleid kwam er dit jaar 600000 euro binnen uit de kaartverkoop; dat is ruim een verdrievoudiging vergeleken met de editie van 2001 (2002 was een a-typisch overgangsjaar met maar negen producties). Van het totale budget voor dit jaar (4,2 miljoen euro) werd 3,6 miljoen direct besteed aan het programma.

Met al die volle zalen was het Festival bij het publiek heel populair, stelde Van Hove. De balletten van Pina Bausch en het optreden van de Wooster Group sprongen er positief uit, het project rondom de elektrische gitaar viel door het ontbreken van grote namen tegen. Ook bij een enkele theatervoorstelling werd het 'verborgen juweeltje' volgens Van Hove niet altijd zichtbaar. De festivalleider constateerde verder dat het cynisme in de kunstwereld plaats heeft gemaakt voor tederheid; dat was volgens hem in meerdere voorstellingen terug te zien.

Voor het volgend Holland Festival ligt tweederde van de programmering vast. Peter Sellars komt voor het eerst sinds zijn 'Ajax' weer terug als theaterregisseur met 'Children of Herakles'. De Franse filmactrice Isabelle Huppert komt voor de monoloog '4.48 Psychose' van Sarah Kane en Charles Mee schrijft voor Toneelgroep Amsterdam een nieuw stuk. De Duitse choreografe Sasha Waltz komt terug en Hans van Manen gaat voor het Nederlands Danstheater samen met Paul Lightfoot en Sol León een choreografie maken. Luca Francesconi schrijft de opera 'Gesualdo considered as an murderer', een muziektheatrale research naar de pre-Monteverdiaanse opera. Luca Ronconi gaat dit werk regisseren op een nog nader te bepalen locatie. Het Nederlands Kamerkoor gaat delen zingen uit het nieuwe acht uur durende werk van John Tavener en de stem wordt het centrale 'instrument' in 2004. De Opera in het Park wordt dit keer Verdi's 'Don Carlos', de productie van De Nederlandse Opera en het Koninklijk Concertgebouworkest, waarmee Riccardo Chailly afscheid neemt als chef-dirigent. Met het vertrek van Chailly komen er voor het Holland Festival weer mogelijkheden om met het KCO samen te werken. Chailly kwam jaren terug in conflict met de toenmalige Festivalleider Jan van Vlijmen en wilde vervolgens niet meer in het Holland Festival optreden.

Over de opvolging van Ivo van Hove is nog niets bekend. Belangrijk daarbij is of de nieuwe regering de gemaakte afspraken over subsidie wil nakomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden