Holland Dance Festival trefpunt voor het aankaarten van kwesties

AMSTERDAM - “Al deze festival-kunstenaars durven zich aan iets te wagen, zich in iets te verdiepen dat zij niet kennen. Dat is de essentie van dans, of liever, mijn opvatting van het leven: open staan voor beweging en daardoor zelf beweging veroorzaken.”

Zeventien jaar lang heeft Marc Jonkers met dit credo de dansprogramma's van Spring Dance, Holland Festival en Holland Dance Festival verzorgd. Het leverde hem de enigszins bedenkelijke reputatie op de armste programmeur met de rijkste resultaten te zijn.

Met het vijfde Holland Dance Festival dat morgenavond in Den Haag begint, neemt Jonkers niet alleen afscheid, maar slaat hij ook drievoudig alarm. Door de zestien premières, die tot 20 oktober in het Spuitheater, het A & T theater en het Korzo theater te zien zullen zijn, heeft hij namelijk drie rode draden gesponnen.

Relatie

Ten eerste is daar de al zolang in diskrediet geraakte relatie tussen choreografen en componisten. Vooral de laatste jaren heeft Jonkers zich groen en blauw geërgerd over de wijze waarop vooral jonge choreografen muziek als behangpapier of uithangschild misbruiken. Maar evenzeer stoorde hem het gebrek aan wezenlijke belangstelling van de kant van componisten. Voor Jonkers, die zichzelf graag als een koppelaar ziet, was dat aanleiding om componisten en choreografen in elkaars kunde te laten investeren. Hij maakte dat zelfs tot voorwaarde van deelname aan dit festival. Zo stelde hij Dick Raaymakers voor om met oud-danser Jaap Flier te werken en koppelde hij Gene Carl aan debuterend choreografe Anouk van Dijk. Ook de choreografen Ton Simons, Paul Selwyn Norton, Harijono Roebana en Andrea Leine werden gedwongen met nieuw te componeren muziek in zee te gaan. Klapstuk in dit verband is ongetwijfeld het Donau Ballett. Drie choreografen uit de kokers van het Nederlands Dans Theater en Het Nationale Ballet mochten een keuze maken uit zestien kersverse composities van Oosteuropese muziekschrijvers, om daarmee met dertig dansers uit acht verschillende Middeneuropese balletgezelschappen aan de slag te gaan.

Daarnaast inviteerde Jonkers een Spaanse en Franse dansgroep die om zeer uiteenlopende redenen om hun omgang met muziek bekend staan. Al in het Holland Festival van 1991 liet Lanonima Imperial uit Barcelona zijn muzisch intrigerende ensceneringen zien. De Fransman François Raffinot zoekt al jaren naar een eigentijdse verwerking van historische dansmuziek. Bijzonder in dit verband is ook de bijdrage van de Cage-pianiste Margaret Leng Tan, die op verzoek van Amanda Miller een wereldpremière van de sonates en interludes (1948) van Cage zal leveren.

Bewijsvoering

De tweede rode draad in het Holland Dance Festival is Jonkers overtuiging dat toneeldansers die de magische grens van 35 jaar hebben overschreden, niet meedogenloos moeten worden afgeschreven. Voor een bewijsvoering daarvan zullen de senioren van het Nederlands Dans Theater, de dansers en musici van Barishnikovs White Oak Dance Project (Philadelphia) aantreden. Maar ook de Nederlandse Anne Affourtit en haar Amerikaanse collega Derrick Brown behoren tot deze categorie. Het laatste duo presteerde het om Billy Forsythe, Amanda Miller en Itzik Galili een duet op hen te laten maken.

De derde draad door dit festival is het Nederlands Dans Theater I en II, met premières van Kylian zelf en Patrick Delcroix en Johan Inger, twee jonge NDT-choreografen die reeds in workshops hoge ogen gooiden. Met hun bijdragen weet Jonkers zich bij voorbaat van kwaliteit verzekerd. Zijn festival is daarom niet een trefpunt van louter dansvernieuwing, maar veeleer een aankaarten van kwesties, die zowel in de grote, middengrote als kleine gezelschappen als brandend worden ervaren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden