Holistisch met Honda

Happy met Honda. Zo leerden we lang geleden het imperium van fabrikant Soichiro Honda (1906-1991) kennen met gazonmaaiers, scheepsmotoren, motorrijwielen en personenauto's. Met Honda gaat het in Nederland niet zo crescendo op autogebied. Natuurlijk bestaat de klassieker Civic nog. Maar een gouwe ouwe als de Accord verdwijnt. Raar. In Noord-Amerika is Honda met dochtermerk Acura een verkooptopper onder de importmerken.

Ook voor de FCV Concept die net is geïntroduceerd, zullen we niet massaal naar de showroom lopen. Waar vind je immers waterstoftankstations in Nederland? Bovendien: dit is een proefauto. Maar de FCV komt over twee jaar productierijp naar Europa, belooft Honda. Bleu is het merk niet. Want in autoproeftuin Californië rijden allang waterstof-Honda's rond, modellen van de oude FCX-reeks. De belofte kan uitkomen. Honda gelooft in waterstof, net als Toyota met de Mirai.

Aangezien in Nederland wat meer waterstoftankstations opengaan, moet er een nichemarkt kunnen ontstaan. De FCV heeft nieuwe techniek, zoals betere stacks. Een stack oogt met wat fantasie als een miniatuurbijenkast gevuld met bijenramen. In dit geval gaat het om een verzameling brandstofcellen. In die cellen ontstaat op chemische wijze elektriciteit uit de reactie tussen zuur- en waterstof. In drie minuutjes tank je de FCV vol waterstof. De elektrische actieradius is 700 kilometer.

Honda wil de wereld meer bieden dan alleen een nieuwe FCV-sedan met gekke techniek die we niet helemaal snappen. Het Japanse techniekbedrijf zegt een holistische strategie uit te rollen voor een wereld waarin alles in verbinding met elkaar staat. In het geval van de FCV gaat het om een wereld op waterstofenergie. Op de Technische Universiteit Delft wordt met dat plan geëxperimenteerd in The Green Village, waar auto's gebouwen van energie kunnen voorzien.

Maar alles blijft nog toekomstmuziek voor de vaste filerijders. Dik vijf jaar geleden beleefde Honda in ons land nog topverkopen met zwaar gesubsidieerde hybridemodellen. Nu staat deze klandizie bij de stekkerautomerken van de concurrentie. Stekkerauto's biedt Honda niet. Toch is er goed nieuws: de terugkeer van de legendarische Honda-supersportwagen NSX. Een hybride.

quirijn visscher

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden