Hogescholen lokken studenten

Jongeren moeten een studie kiezen op basis van inhoudelijke argumenten en niet omdat ze een reisje kunnen winnen, vindt onderwijsminister Plasterk.

Van onze verslaggeefster

Zijn woordvoerder noemt het ongewenst dat de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN) prijzen als een limousinereis door de champagnestreek verloot onder nieuwe inschrijvers. Daarom vraagt de minister de hogeschool die gevestigd is in Leeuwarden, Groningen en Emmen om opheldering.

„Zonder ludieke wervingsacties lopen studenten weg naar grotere scholengemeenschappen”, zegt Robert Veenstra, bestuursvoorzitter van de CHN. „Alle hogescholen maken reclame. Wanneer ik Friesland binnenrijd, zie ik overal billboards van de Hanze Hogeschool Groningen. Als ik dan niks doe, gaan alle studenten daarheen.”

Studentenorganisatie Iso denkt dat studenten zich bij deze acties teveel laten leiden door de beloningen en verkeerde studiekeuzes zullen maken. Daarom vroeg de organisatie de HBO-raad gisteren de CHN op de vingers te tikken. Iso-voorzitter Bastiaan Verweij: „Hogescholen moeten studenten goed en eerlijk voorlichten. En overheidsgeld niet op deze manier besteden.”

De HBO-raad vindt ludieke wervingsacties geoorloofd. Zolang de scholen maar niet te veel overheidsgeld uitgeven aan dit soort acties en het niet ten koste gaat van de inhoudelijke studiekeuze van de jongeren, zegt een woordvoerder.

De CHN zegt dat het bedrijfsleven de prijzen betaalt. „En aankomend studenten komen pas voor een beloning in aanmerking als ze op de open dag zijn geweest”, zegt Veenstra.

De directe concurrenten van de CHN: Hanze Hogeschool Groningen en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden reageren laconiek op de wervingsactie. Beide scholen vinden dat de CHN zelf moet weten hoe zij hun studenten werven, maar zeggen zelf nooit iets dergelijks te zullen doen.

De Hogeschool Zeeland begrijpt de actie van de CHN wel. „Hogescholen krijgen overheidssubsidie naar het aantal studenten. Er zijn steeds meer studierichtingen en studenten kiezen massaal voor grote scholengemeenschappen”, zegt een woordvoerder. „Kleinere hogescholen moeten wel ludieke dingen doen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden