'Hogere snelheid leidt tot meer verkeersdoden'

Beeld anp

De kans dat er doden vallen bij een groot ongeluk op de snelweg neemt toe naarmate de maximumsnelheid hoger is, meldt de Volkskrant woensdag op basis van eigen onderzoek.

Op wegen waar automobilisten 130 kilometer per uur mogen rijden vielen in 2015 één of meer dodelijke slachtoffers in 10,4 procent van de ongelukken. Dat was 7,5 procent meer dan op wegen waar de maximumsnelheid 120 kilometer per uur is. Op 100-km-wegen liep slechts 1,7 procent fataal af. Bovendien steeg het totaal aantal verkeersdoden in 2015 ten opzichte van het jaar daarvoor, met een piek op 130-km-wegen.

De cijfers ondersteunen de theorie dat ongelukken bij een hogere snelheid leiden tot zwaarder lichamelijk letsel. Wie 120 of 130 rijdt en op een paal of andere weggebruiker botst, moet een veel hardere klap incasseren dan wie met 100 kilometer per uur ergens opknalt. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) constateerde in 2012 al: 'Naarmate de snelheid hoger is, resulteert een botsing in ernstiger letsel.'

Minister van Infrastructuur Schultz meent echter dat er geen eenduidige verklaring is voor de stijging van het aantal dodelijke slachtoffers. 'Dit geldt ook voor de relatie van de ongelukken met de maximumsnelheid', zegt zij in de Volkskrant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden