'Hogere eisen zijn illusiepolitiek'

De kwaliteit van het vmbo moet inderdaad omhoog, menen schooldirecteuren. Maar zijn scherpere exameneisen het juiste instrument?

Hanne Obbink

‘Illusiepolitiek’, zegt Bart Engbers over het voorstel van de Onderwijsraad om de exameneisen in het vmbo aan te scherpen. De kwaliteit van het onderwijs moet beter, maar bereik je dat door hogere eisen bij het examen? Nee, denkt de directeur van het Vader Rijn College, een vmbo in Utrecht. „Je kunt trainen voor het examen en zo de cijfers omhoog brengen. Maar zegt dat iets over het feitelijke niveau dat leerlingen bereiken? Ik denk het niet.”

De Utrechtse schooldirecteur verwoordt de gevoelens van veel vmbo-directeuren. Alom bestaat begrip voor het streven van de Onderwijsraad: de lat mag best iets omhoog. Maar veel directeuren kunnen weinig enthousiasme opbrengen voor het middel dat de raad voorstelt. In de toekomst mogen vmbo’ers nog maar één vijf halen voor de kernvakken. Scoren ze bijvoorbeeld een vier voor Nederlands of twee vijven voor die kernvakken, dan zakken ze.

Tonnis Bos (Hondsrugcollege, Emmen) ziet wel iets in die maatregel. Die past in een streven naar opwaardering van het vmbo, vindt hij. En dat is nodig, want het vmbo krimpt, terwijl havo en vwo groeien. „Jammer, want aan een goede beroepsvoorbereidende opleiding in bijvoorbeeld de techniek blijft behoefte”, zegt Bos. „Een beetje promotie van het vmbo kan geen kwaad, en hogere eisen kunnen daarbij helpen.”

Andere vmbo-directeuren zijn sceptisch. Zeker, veel mbo-opleidingen klagen over het gebrek aan bagage van de gediplomeerde vmbo’ers. Hogere exameneisen zijn evenwel géén goed instrument om die overgang van vmbo naar mbo soepeler te laten verlopen. „De kloof tussen vmbo en mbo kun je alleen verkleinen door veel overleg met de mbo-scholen in je regio”, zegt Paul Blonk (Casparuscollege, Weesp).

Een ander voorstel van de Onderwijsraad helpt daar meer bij, vindt Wim van Deijk (Prismacollege, Amersfoort). Elk vmbo-diploma moet een supplement krijgen dat meer informatie geeft dan alleen de kale examencijfers. „We moeten niet focussen op cijfers, maar op de inhoud”, zegt hij. „De afstemming binnen de vakken kan veel beter.”

Ten slotte maken veel vmbo-directeuren zich zorgen over taalzwakke leerlingen; die zullen grote moeite hebben om een vijf of hoger voor Nederlands te halen.

„Deze leerlingen doen we ernstig tekort”, vreest Wim Boersma van het Vechtdalcollege in Hardenberg. „Zij kunnen straks nauwelijks nog een vmbo-diploma halen en vervolgens waarschijnlijk ook geen mbo-diploma. Terwijl het uitstekende vakmensen kunnen zijn.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden