Hoge rekening voor vrachtvervoer op Belgische wegen

Nederlandse en Vlaamse transportsector boos over kilometerheffing per 1 april

Meer betalen om net zo lang in de file te staan. Het is geen 1 april-grap, maar de kilometerheffing die België voor zware vrachtwagens op die datum invoert. 'Viapass' leidt tot hogere kosten en administratieve rompslomp en lost de beruchte Belgische congestie op de wegen niet op, zegt de vervoerssector.

Viapass schat dat 800.000 vrachtwagens uit binnen- en buitenland het nieuwe systeem gaan gebruiken. Iedere vrachtauto(combinatie) waarvan het trekkend voertuig zwaarder is dan 3,5 ton moet straks in België een On Board Unit (Obu) in de cabine hebben, waarmee de truck via de satelliet wordt gevolgd. De heffing geldt voor de Vlaamse en Waalse autosnelwegen, ringwegen, alle gemeentelijke wegen in Brussel en een aantal regionale routes. De hoogte van de kilometerprijs wordt bepaald door het aantal gereden kilometers in België, in welke regio en hoe vervuilend de motor van de vrachtwagen is.

Volgens ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) rijden 2500 van haar leden op of door België en moeten zij totaal 40.000 auto's met een Obu uitrusten. Er zijn al zoveel klachten over de levering van de kastjes en de werking ervan, dat TLN om uitstel vroeg. Viapass noemt de problemen 'kinderziektes' die een latere ingangsdatum niet rechtvaardigen.

De sector is niet te spreken over het Belgische 'de gebruiker betaalt'-systeem, omdat de heffing niet geldt voor personenwagens, motoren en bussen. TLN en haar Vlaamse zuster TLV verwachten dat ook niet snel, evenmin als dat er nu gul geld in de Belgische infrastructuur zal worden gestoken. De sector wordt als melkkoe gebruikt, vinden ze.

De tol gaat de Nederlandse vervoerders naar schatting jaarlijks 60 miljoen euro kosten. TLN eist compensatie van de Nederlandse rijksoverheid in de vorm van verlaging van de motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto's en de tarieven van het Eurovignet. Nu België het Eurovignetverdrag heeft opgezegd, strijkt Nederland volgens TLN zo'n 13 miljoen euro per jaar op. "De taart van het Eurovignet wordt immers in minder stukken gesneden." Daarnaast zullen Belgische en andere buitenlandse vervoerders in Nederland een Eurovignet, dat ook in Zweden, Luxemburg en Denemarken verplicht is, moeten aanschaffen.

"Het kan toch niet zo zijn dat de sector extra moet betalen terwijl de schatkist juist meer geld binnen krijgt", zegt Sjoerd Boot van TLN. Volgens hem "voelt Den Haag met ons mee", maar hij vreest dat het ministerie van infrastructuur eerst de kat uit de boom kijkt om de omvang van de schade voor de vervoersbedrijven te bepalen.

Ook de Vlaamse vervoerdersorganisatie TLV zet zich schrap. Die rekent op een kostenstijging van 8 procent en voor vervoerders die veel in de stad Brussel moeten zijn op ruim 12 procent. "Het Eurovignet kost maximaal 1250 euro", zegt secretaris-generaal Lode Verkinderen. "En de Belgische heffing via het registratiekastje aan boord kan voor een truck die regelmatig grote afstanden in het land aflegt, oplopen tot 8000 euro per jaar."

De Belgische regio's hanteren verschillende tarieven, waarbij rekening wordt gehouden met de Europese emissienormen. Zo betaalt een voertuig tussen 3,5 en 12 ton met een Euro 0-classificatie in Vlaanderen en Wallonië 0,146 euro per kilometer, en een Euro 6-voertuig veel minder: 0,074 euro per km. De Walen zetten daar nog 21 procent btw bovenop. Binnen Brussel zijn de tarieven nog hoger.

Ook vrachtwagens die uitsluitend gebruik maken van niet-tol plichtige wegen moeten straks een werkende Obu aan boord te hebben. Wie zonder wordt betrapt, kan torenhoge boetes verwachten. De kastjes zijn ook aan de grens verkrijgbaar. Bedrijven die niet vaak in België komen, kunnen de heffing pre-paid betalen en bij het verlaten van België de Obu bij een servicepunt inleveren.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden