Hoge nood is big business

Almar Holtz (l) en Eric Treurniet voor de 2theloo-vestiging in de Kalverstraat in Amsterdam. Beeld Jörgen Caris
Almar Holtz (l) en Eric Treurniet voor de 2theloo-vestiging in de Kalverstraat in Amsterdam.Beeld Jörgen Caris

Na de eerste winkel waar mensen voor een euro naar het toilet kunnen, in de Amsterdamse Kalverstraat, openden Almar Holtz en Eric Treurniet in een jaar tijd al vijftig vestigingen van 2theloo. Dat zijn er drie tot vijf per maand.

"De drukstbezochte is net geopend aan de Ramblas in Barcelona", vertellen ze trots in het rommelige kantoortje boven de wc-winkel, waar de geur van schoonmaakmiddel de neusgaten binnendringt. Eind dit jaar zitten ze op honderd.

In Barcelona heeft 2theloo het bestaande openbare toilet overgenomen dat volgens Zuid-Europese traditie gruwelijk smerig was. Een Hollander die er woont gaat de vestiging runnen. "Het is spannend, want in Spanje zijn mensen niet gewend om te betalen om naar de wc te gaan." Ze hebben vertrouwen; in België, waar men het fenomeen niet kende, draaien enkele 2theloo's ook goed.

Starbucks als voorbeeld
De eisen die mensen stellen aan openbare toiletten zijn hoger dan pakweg tien jaar geleden. Dat is althans een van de verklaringen voor de razendsnelle opmars van 2theloo die de oprichters zelf hebben.

"We wisten: om succesvol te zijn, moeten we van 2theloo een begrip maken. We hebben goed gekeken naar hoe Starbucks het aanpakt en daarvan geleerd. Die zijn in staat razendsnel nieuwe vestigingen te openenen over de hele wereld, volgens een strakke formule."

Toen Holtz - die al een droombaan had bij Walt Disney in Zuid-Afrika - hoorde van het idee van Treurniet, aarzelde hij geen moment. Hij vond het een briljant concept. Nu, ruim een jaar later, zijn ze expert als het gaat om toiletbezoek. "Wist je dat Aziaten met hun schoenen op de bril hurken? Vinden ze schoner. Ook hier in de Kalverstraat. Dan kijk je gek op hoor, voetafdrukken op de bril."

Ze werken samen met de Maag Lever Darm Stichting. "Mensen vragen ons waarom ook in het herentoilet een prullenbakje staat. Dat is voor stoma's. 50.000 mensen in Nederland zijn aan huis gekluisterd omdat ze binnen drie kwartier een toilet nodig hebben. Het is toch mooi dat ze dankzij ons kunnen winkelen."

Shell-vestigingen
De grootste klapper is echter niet de winkel in Barcelona, maar een overeenkomst met Shell. In alle Shell-vestigingen komen 2theloo's.

"We reden op de A4 en stopten bij pompstation Den Ruijgen Hoek bij Hoofddorp. Daar zagen we een man in pak die een groep mensen aan het rondleiden was en trots vertelde over het toen net nieuwe Deli2go. Ik ben op hem afgestapt en vroeg: bent u van Shell? Gaat u ook over de toiletten? Hij was direct geïnteresseerd."

Een jaar later opende dezelfde Shell-man breed lachend de eerste 2theLoo in Den Ruijgen Hoek. "De toiletten van Shell waren al best goed. Alleen bleef het beeld hangen van toen je nog buitenom moest naar een vies toilet."

Je betaalt 50 cent voor een bezoek, maar krijgt vervolgens ook 50 cent korting in de winkel van het pompstation. In de Kalverstraat kost wc-bezoek 1 euro. Daar heeft 2theloo een eigen winkeltje met grappig verpakte toiletartikelen en snoep waar de toiletbezoeker 50 cent korting krijgt.

Ook de andere wc-winkels hebben er kleine winkeltjes bij. In alle Shell-winkels heeft 2theloo een eigen schap. Veel gebeurt per toeval, vertellen de ondernemers. Zo hadden ze een zakenrelatie die in Polen werkt en nu drie 2theloos runt op verschillende treinstations.

Gemeenten
Ze zouden graag met gemeenten samenwerken, maar krijgen nog weinig gehoor. Treurniet: "Wij denken dat gemeenten gebaat zijn bij publiek-private samenwerking, want zelf zijn ze weinig efficient. Goed voorbeeld is de gemeente Amsterdam die twaalf 'urilifts' plaatste voor 60.000 euro per stuk. Die ondergrondse wc's komen vier keer per jaar omhoog bij evenementen. Voor dat geld kunnen wij twee of drie 2theloo-vestigingen openen."

Bij een zo snel groeiend bedrijf is plannen het belangrijkste, hebben ze gemerkt. Ze kunnen in twee weken tijd een nieuwe winkel inrichten. "In de opslag hebben we alle benodigdheden voor een complete winkel klaarstaan."

Personeel
Het lastigste is misschien het werven van personeel. Er zijn tien mensen in dienst die over het concept waken. Voor elke winkel hebben ze nog eens twee mensen.

"Het personeel moet wc's schoon maken, maar ook de winkel runnen. Onze toiletdames en -heren hebben een riem om met alle schoonmaakproducten erin. Doel is dat na elk bezoek het toilet wordt schoongemaakt. De klanten maken het werk leuk, zeggen ze. Ze krijgen als enigen in de Kalverstraat fooi."

Het concept achter 2theloo

2theloo - spreek uit toedeloe - is ingericht met strak design. De kraan gaat automatisch aan, de wc trekt automatisch door. Alleen de deurklink, daar heeft 2theloo - tevens een Engelse uitdrukking voor 'naar de wc' - nog geen hygiënische oplossing voor. Wel steekt er uit de zijkant van elke wastafel een staaf, waar een tas aan kan hangen zodat die niet op de vloer hoeft.

Iedere vestiging heeft een gezinstoilet, met groot en klein wc'tje en een commode. Op de muren dansen lichtjes van een draaiende spiegelbol, zodat baby's rustig blijven liggen bij het verschonen

De winkels trekken dagelijks tussen de zeshonderd en zesduizend bezoekers. De jaarcijfers voor het eerste jaar liggen nu bij de accountant. De precieze omzet willen de ondernemers niet geven, behalve dat ze de investeringskosten ruimschoots terugverdienen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden