Hoge nood in Frans krantenland

Drastische maatregelen moeten de Franse kranten redden. President Sarkozy betwijfelt het nut hiervan.

Dalende oplages, distributieproblemen, steeds kleinere redacties: Franse kranten zijn in crisis. President Sarkozy riep in september uitgevers, vakbonden en journalisten op gezamenlijk maatregelen te nemen om uit het dal te komen. Hij lanceerde daarvoor een ’Staten-Generaal van de Pers’, een overleg met vertegenwoordigers uit de krantenwereld.

Die staten-generaal zijn nog niet uitgepraat, eind januari moet er een rapport liggen met aanbevelingen. Maar nu al is duidelijk dat wordt gedacht aan meer fiscale voordelen. Zo zou het btw-tarief voor kranten moeten slinken tot een nietige 2,1 procent, waar dat nu nog 19,6 procent is. Dat zal niet meevallen, want dat is in strijd met de Europese regels die uitgaan van een minimum btw-tarief van 15 procent. Ook zouden giften van lezers aan kranten belastingvrij moeten worden.

Kranten krijgen nu jaarlijks al een miljard euro aan subsidies. Direct of indirect. Naar verwachting blijft dat zo, maar Sarkozy tekent daarbij aan dat hij zich afvraagt hoe effectief hulp is. Hij wil kranten ’aanmoedigen beter in te spelen op de concurrentie van internet en gratis informatie’.

Er is veel wantrouwen onder journalisten als het om Sarkozy en de media gaat. Zo wordt hij er geregeld van verdacht dat hij machtige kennissen uit de zakenwereld, die ook eigenaar zijn van kranten of andere mediabedrijven, bevoordeelt. Het verdwijnen van reclame bij de publieke omroep, dat naar het voorbeeld van de BBC vanaf januari een feit moet zijn, komt, zeggen zij, vooral ten goede aan zijn vriend Martin Bouygues. Die is eigenaar van de bouwreus met dezelfde naam én van het commerciële tv-station TF1.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden