Hofnar kwam overal mee weg

In zijn reportages over deftige feestjes nam Gert-Jan Dröge ’societyminnend Nederland’ op de hak. De hofnar van de nouveau riche kwam overal mee weg.

De loopbaan van de dinsdag overleden Gert-Jan Dröge kende een merkwaardige aanloop naar het vak van society-verslaggever. Voordat de tandartszoon zich in de welgestelde kringen van het Gooi begaf, speelde zijn leven zich vooral in het Amsterdamse nachtleven af. Dröge werkte in de jaren zeventig als programmamaker in Paradiso en zette een aantal nachtcafés op in de hoofdstad, waaronder Chez Nelly en discotheek Richter.

Dröge was ook acteur en werd later journalist bij de Haagse Post, maar bij het grote publiek werd hij toch vooral bekend door zijn Avro-programma ’Glamourland’, waarin hij verslag deed van de partijtjes van rijkere Nederlanders. Zijn enigszins bekakte stem voorzag ambassadefeestjes, premières en sjieke recepties van vilein commentaar vol onderkoelde ironie. „De hele Hilversumse beddenwinkel was weer aanwezig”, zei hij droogjes als hij wat tv-sterren van de Gooise matras aantrof op een première.

Zijn slachtoffers lieten het allemaal gewillig gebeuren. Zo liep vastgoedtycoon Harry Mens volgens Dröge altijd ’toevallig’ door het beeld. Jan des Bouvrie werd zelfs een terugkerend item in het programma: „Halloho, daar zíjn we weerrr”, was de vaste slogan als Des Bouvrie in beeld kwam.

De interieurontwerper waardeerde de grappen wel. „Ik kende Gert-Jan al vóór hij Glamourland maakte”, zegt Des Bouvrie. „Of hij mensen voor gek zette? Ja en nee. Hij hield altijd respect. Het soort humor van Glamourland waren we niet gewend in Nederland. Maar hij liet mensen in hun waarde. Het was lang niet zo hard als het nu allemaal op tv is.”

Volgens Des Bouvrie was het werk van Dröge ’baanbrekend’. „Nederland is toch een calvinistisch land en hij heeft laten zien dat er best een beetje glamour mag zijn, dat je best succes mag hebben. Ik denk dat hij daarin de eerste was.”

Maar Dröge was op televisiegebied geen trendsetter, vindt tv-deskundige en regisseur Bert Van der Veer. „Er zijn meer programma’s over showbizz gekomen, maar niets lijkt op Glamourland. Een tv-programma als SBS Shownieuws neemt die feestjes serieus. Dat heeft Dröge nooit gedaan. Hij heeft die societywereld alleen maar gebruikt om een grappig programma te maken.”

Een beetje stuntelig, de handen beleefd op de rug, interviewde hij z’n slachtoffers, om ze in de montage vervolgens genadeloos te kakken te zetten. „Als je door hem geïnterviewd werd, wist je dat er een commentaarstem onder kwam die je op de hak nam”, zegt Van der Veer. „Maar in die wereld vinden mensen het nu eenmaal belangrijk om in beeld te komen. Dan wint de ijdelheid het.”

Dröge gaf het grote publiek een kijkje in de wereld van de kaviaar etende beau monde, en hield die glamourwereld tegelijk een spiegel voor. De hofnar van de society, zo zag hij zichzelf. „Dat mag best op mijn grafsteen komen te staan”, zij hij in 1997 in de Volkskrant: „G.J. Dröge, hofnar. Maar wel in simpele lettertjes hoor.” Na een kort ziekbed stierf Gert-Jan Dröge dinsdag aan de gevolgen van longkanker. Hij werd 64.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden