Hoezo, Jan Steen een losbol

Een kleine twee weken voor de opening van de grote Jan Steen-tentoonstelling in het Amsterdamse Rijksmuseum biedt Vrij Nederland zijn lezers alvast een mini-catalogus aan. Uiteraard ruim en fraai geïllustreerd en met vier verhalen over respectievelijk de platte humor van de zeventiende eeuw, het eigen huishouden van de schilder, de rauwe werkelijkheid van de feesten die hij zo vrolijk uitbeeldde en de technieken die Steen en zijn medewerkers gebruikten. “Dat Jan Steen werkelijk een losbol en een verkwister was, is nooit bewezen. Zijn levensloop doet denken aan die van zijn beroemde tijdgenoot Johannes Vermeer - overigens óók een schilder-herbergier. Hun beider ups en downs lijken voornamelijk een gevolg te zijn van de conjunctuur op de kunstmarkt. Als Jan Steen geen rommelige huishoudens had geschilderd, maar de verstilde interieurtjes van Vermeer, was hij nooit aangezien voor dronkenlap en verkwister.”

WIM DE HAIR

Ook in Vrij Nederland de werkelijkheid achter de handel in vliegende tapijten en een verhaal over het persoonsgebonden budget voor gehandicapten.

“Een paar jaar geleden was ik nog de dorpsgek van journalistiek België. Nu blijk ik een visionair”, oppert Walter de Bock, verslaggever van de krant De Morgen, in De Groene Amsterdammer. Hij heeft steeds verkondigd dat de Belgische politiek in de greep van mafia is en haalt nu zijn gelijk. “Wat je kunt vaststellen, is dat justitie de omvang en de aard van de georganiseerde criminaliteit volkomen heeft miskend en onderschat. Zij hebben nog het criminele milieu voor ogen zoals het honderd jaar geleden bestond, ze schieten met pijl en boog op een supersonische tank. (...) België zal een groot zelfonderzoek moeten houden. Een land waar een ex-minister een andere minister van staat laat vermoorden is daar zwaar aan toe.”

Verder in De Groene onder meer de integrale tekst van het toneelstuk 'Varkensstal', geschreven door Pier Paolo Pasolini, dat vanaf zaterdag onder een Antwerpse brug wordt opgevoerd door Toneelgroep Hollandia.

Elsevier en Hervormd Nederland wijden hun omslagartikelen aan de Miljoenennota, die dinsdag wordt gepresenteerd. 'Bezuinigen hoeft niet meer', kopt Elsevier, maar waarschuwt tegelijk voor het verborgen gevaar. “Ambtenaren hebben weer het rijk alleen. Achter de schermen smeden zij sluwe plannen en vragen zorgeloos geld voor hun kostbare projecten.” Dat vereist extra oplettendheid van de volksvertegenwoordiging, maar die lijkt volgens het weekblad in diepe rust verzonken nu de ministers elkaar niet meer in de haren vliegen over wie moet inleveren.

Ook Hervormd Nederland verwacht geen spektakel op de Derde Dinsdag van September: “Als we half min of meer denkend Nederland afbellen voor een alternatief voor de Miljoenennota moeten we de jonge intellectueel Guido Goossens gelijk geven: de slaperigheid is alom en overweldigend”. Feitelijk is Nederland onder Kok één superministerie van economische zaken geworden, constateert HN.

HP/De Tijd bombardeert het eens zo stugge Groningen tot inmiddels de leukste stad van Nederland. Velen, onder wie directeur Reyn van der Lugt van het Groninger Museum, 'waar tot in Amerika over wordt gepraat', steken hun bewondering voor de stad niet onder stoelen of banken. “Iedereen denkt dat het hier ver weg is, een beetje verstopt, maar net als Maastricht heeft deze stad juist door haar relatief geïsoleerde ligging een sterke culturele identiteit weten op te bouwen. Toen ik rondliep op de openingsavond van het 'A Star Is Born'-festival dacht ik: dit is dus de beroemde sfeer van Groningen. Tienduizenden mensen die alles volgden en zonder enige blaséheid reageerden; het enthousiasme, de tinteling die door de stad ging.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden