Hoeveel zin heeft de speurtocht naar de Maleisische Boeing nog?

Beeld epa

Wordt ooit duidelijk wat er met de 239 mensen is gebeurd die aan boord zaten van Malaysia Airlines vlucht 370? Zeven landen doen mee aan de massale zoekactie in de Indische Oceaan, er is een Britse onderzeeër aangekomen en zelfs een bekende Hollywood-regisseur stelde zijn privéjet beschikbaar. Is er nog hoop dat het vemiste vliegtuig wordt gevonden?

"Het is een van de grootste mysteriën van deze tijd", zei de Australische premier Tony Abbott vandaag na een ontmoeting met zijn Maleisische ambtgenoot Najib Razak. "We zijn het aan de wereld en aan familieleden van de slachtoffers verschuldigd om alles te doen wat binnen ons bereik ligt. We moeten de onderste steen boven halen."

Maar of de groeiende internationale operatie in Indische Oceaan echt zin heeft, is nog maar de vraag. Met de weinig voor handen zijnde informatie is de zoektocht een race tegen de klok.

Zeven landen doen inmiddels mee aan de internationale zoekactie naar de Boeing 777 die op 8 maart, tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing, spoorloos verdween. Naast Maleisië zoeken Australië, China, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten mee naar brokstukken in zee.

Privéjet
Sinds dinsdag speuren tenminste negen boten en tien vliegtuigen naar het vermiste toestel. Ook de 'HMS Tireless', een Britse onderzeeër, is toegevoegd aan het team.

Zelfs vanuit de filmwereld kwam steun. De Nieuw-Zeelandse Lord of the Rings-regisseur Peter Jackson stelde zijn privéjet 'Gulfstream G650' ter beschikking. Het privéjet van Jackson, dat zonder bijtanken enorme afstanden kan afleggen, zal vooral ingezet worden om de communicatie te stroomlijnen.

Maar elke dag wordt de kans kleiner en neemt de hoop af dat het vliegtuig ooit wordt gevonden.

Dertig dagen
In tegenstelling tot de Australische premier lijkt het hoofd van de Maleisische politie Khalid Abu Bakar, die het onderzoek aan wal leidt, de hoop al te hebben opgegeven. In een speurtocht naar de mogelijke reden achter de verdwijning werden door de politie tot nu toe 170 mensen ondervraagd, en er werd gekeken naar de achtergrond van de passagiers.

Maar er werd niks verdachts ontdekt: "Het is mogelijk dat we aan het eind van dit onderzoek nog niets hebben gevonden. We zouden niet eens weten wat de oorzaak van dit incident is", zei Abu Bakar woensdag tijdens een persconferentie in Kuala Lumpur.

Nu er al 26 dagen zijn verstreken nadert de zoektocht zelfs een cruciaal punt. De batterij van de zwarte doos heeft een levensduur van dertig dagen. Dan stopt vluchtrecorder ook met het uitzenden van een geluidsignaal dat door een zogeheten 'pinger locator' kan worden opgespoord. Theoretisch gezien blijft het dan nog steeds mogelijk om de vluchtrecorder en het toestel te vinden, maar het wordt een zeer ontmoedigende opdracht.

Robotonderzeeërs
Als er niks aan de oppervlakte van de zee wordt aangetroffen, zal de zoektocht worden voortgezet in de diepere delen van de oceaan. Daarvoor kunnen robotonderzeeërs worden ingezet.

Met deze onbemande onderwatervoertuigen kunnen wetenschappers de bodem van de zee scannen. De apparaten zijn eerder succesvol ingezet tijdens de zoektocht naar een vliegtuig van Air France in 2011, twee jaar nadat het in de Atlantische zee was gestort. De zwarte doos werd opgespoord, samen met de uiterst belangrijke vluchtgegevens die antwoord gaven op vragen rond deze tragedie.

Of dit voorbeeld hoop geeft, valt te betwijfelen. Het zoekgebied bij het ongeluk met het Air France toestel was namelijk veel kleiner dan nu bij het toestel van Malaysia Airlines het geval is, en de eerste brokstukken van het Franse vliegtuig werden al enkele dagen na de crash gevonden. Toch duurde het twee jaar en waren er vier missies met robotonderzeeërs nodig om de overblijfselen van het verongelukte Air France-vliegtuig te vinden.

Maar voordat er op duizenden kilometers diepte kan worden gespeurd door onderwatervoertuigen, zal eerst het huidige zoekgebied moeten worden beperkt. Dat beslaat nu nog 221.000 vierkante kilometer.

Met een zogeheten 'pinger locator', een knalgeel apparaat dat aan het Australische schip 'Ocean Shield' wordt bevestigd, zijn de geluiden die de zwarte doos maakt op te vangen.Beeld getty
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden