Hoepelrokken en halsdoekjes

22 februari worden de Oscars weer uitgereikt. Maar hoe bemachtig je eigenlijk de belangrijkste filmprijs? Trouw belicht dat in een korte serie.

Ooit van Colleen Atwood gehoord? Vast niet. Toch won de kostuumontwerpster drie Oscars, evenveel als Meryl Streep. Komende februari maakt ze kans op haar vierde Oscar voor de kostuums van sprookjesfilm 'Into the Woods'. Haar concurrenten zijn onder anderen Milena Canonero ('The Grand Budapest Hotel'), Jacqueline Durran ('Mr. Turner'), Mark Bridge ('Inherent Vice'). Ook die hebben al een of meerdere Oscars op zak, maar niemand die hen kent. Op het glamourfeest van de Oscars leggen de kostuumontwerpers het af tegen de ontwerpers van de galajurken op de rode loper die wél uitgebreid besproken worden: de klokkende witte Dior die Jennifer Lawrence over haar voeten deed struikelen bijvoorbeeld, of de gouden Lanvin die Meryl Streeps winst als 'Iron Lady' al aankondigde.

Toch heeft Hollywood genoeg onvergetelijke filmkostuums voortgebracht. Nog maar vier jaar geleden bracht de beroemdste filmjurk ooit, de opwaaiende witte halterjurk van Marilyn Monroe uit 'The Seven Year Itch' (1955), op een veiling 4,6 miljoen dollar op.

Op diezelfde veiling, die de berooide verzamelaarster en actrice Debbie Reynolds aan cash moest helpen, deed de Ascott-jurk van Audrey Hepburn uit 'My Fair Lady' 3,7 miljoen dollar. Hepburns 'little black dress' uit 'Breakfast at Tiffany's' werd in 2006 geveild door Christie's en bracht 467.200 euro op.

Gedenkwaardiger nog dan die memorabilia voor fans - te koop op talloze websites - is de filmkleding die haar stempel drukte op de mode. Voordat 'Gone with the Wind' in de jaren dertig uitkwam, droegen vrouwen lange, soepel vallende jurken. Na Scarletts veertig kostuumwisselingen (ontwerper: Walter Plunkett) raakten de strakke taille en petticoats in zwang, in te dure stoffen als fluweel en kant.

'Rebel Without a Cause' met James Dean zette de spijkerbroek voorgoed in de markt. De androgyne verschijning van Diane Keaton in 'Annie Hall' zorgde voor een run op dunne stropdassen en slobberbroeken. Iets recenter inspireerde Nicole Kidmans outfits in 'Moulin Rouge' Chanel tot een collectie van zwarte corsetten.

Toegegeven: die voorbeelden dateren allemaal van even terug. Tot verdriet van de trendwatchers is er anno 2015 niet veel reuring meer op kostuumgebied in Hollywood. De brave Academy kiest al tien jaar voor kostuumdrama's, goed voor hoepelrokken en halsdoekjes en een fijn bal op zijn tijd. Veel lof kreeg ontwerpster Casey Storm vorig jaar voor haar visionaire wollige en knusse mode van de toekomst in 'Her' maar dat leidde niet eens tot een nominatie. 'Je kunt bij de Oscar voor beste kostuums beter spreken van de Oscar voor mooiste tafzijde in een leading role', verzuchtte een commentator van de website 'Clothes on film' toen 'The Great Gatsby' won. Colleen Atwood is ook de vrouw achter het 'ultra-creepy' hockeymasker van fiberglas van Hannibal Lecter in 'The Silence of the Lambs' maar dat leidde niet tot een Oscar. Die kreeg ze voor kostuumdrama's 'Memoirs of a Geisha' en 'Chicago'.

Nu is er niks mis met zulk Sissi-achtig klatergoud. Zo was 'Anna Karenina' wat mij betreft een terechte winnaar, en volgend jaar mag de Oscar voor beste kostuums ook zeker naar de nieuwe Cinderella-film, alleen al op basis van de trailer die nu te zien is op YouTube.

Maar om niet voor altijd in de betere baljurk te blijven steken, zou het leuk zijn als dit jaar eens een eigenzinniger look bekroond zou worden. 'Inherent Vice' bijvoorbeeld, voor haar hippe seventies-stijl. Of het absurde paars-rode universum van Wes Andersons 'The Grand Budapest Hotel', ontwerpster: Milena Canonero, die ook al drie Oscars op zak heeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden