Hoe werkt het beveiligingssysteem van een cockpit?

Foto van een cockpit van een airbus 320. Foto ter illustratie; dit is niet de cockpit van het neergestorte vliegtuig. Beeld EPA
Foto van een cockpit van een airbus 320. Foto ter illustratie; dit is niet de cockpit van het neergestorte vliegtuig.Beeld EPA

De piloot van de neergestorte Airbus 320 kreeg de deur van de cockpit niet open op moment dat de daling werd ingezet. De co-piloot zou hem bewust buiten hebben gehouden met behulp van het beveiligingssysteem. Hoe werkt dit systeem precies?

Vroeger waren de cockpits van passagiersvliegtuigen wel enigszins beveiligd, maar toen stonden de deuren meestal open en was het vaak geen probleem om er als passagier een kijkje te nemen. Sinds 9/11 is de beveiliging echter flink aangescherpt. De vraag is of die beveiliging niet iets te goed is. Als de deur van de cockpit dicht zit kan hij namelijk niet zo makkelijk weer opengemaakt, zelfs niet door de piloot van het vliegtuig.

Toestemming vanuit de cockpit
Een speciaal systeem zorgt er namelijk voor dat alleen diegene die zich in de cockpit bevindt de deur kan ontgrendelen. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld terroristen de cockpit kunnen binnendringen. De meeste verkeersvliegtuigen, met uitzondering van de kleinste, hebben daarnaast een gepantserde cockpitdeur. Deze is bestand tegen kogels. Ook hebben de deuren versterkte scharnieren, een gepantserd kijkgaatje en zijn ze zelfs met zwaar gereedschap moeilijk te openen.

Iemand die naar binnen wil moet via de intercom vragen of de deur open mag. Indien hij toestemming van de piloot heeft, gaat hij naar een codekastje bij deur en toetst dan een hekje in. In de cockpit gaat dan drie seconden een zoemer af en de piloot kan de deur ontgrendelen. Op het codekastje verschijnt een groen lampje. Zo ziet degene voor de deur dat hij toestemming heeft om naar binnen te gaan.

Bewust vergrendelen
De piloten kunnen de deur ook bewust vergrendelen. Bij de deur verschijnt dan een rood lampje. De deur, het codekastje en de zoemer zijn dan vijf minuten buiten werking. Wel is de intercom nog te gebruiken om contact te leggen met de piloten. Degene in de cockpit kan de deur ook nog steeds ontgrendelen.

Indien een persoon buiten via de intercom geen contact met de piloot krijgt, kan hij weer een hekje intoetsen. Als hij nog geen reactie krijgt, kan hij een geheime toegangscode invoeren. Vervolgens gaat er 30 seconden een zoemer af en wordt de deur 5 seconden lang ontgrendeld.

Minimaal met zijn tweeën
Volgens een woordvoerder van Airbus Benelux moeten vliegtuigen in Europa aan zeer strenge veiligheidseisen voldoen. Zonder een verificatie van de luchtvaartautoriteit EASA (European Aviation Safety Agency) mogen toestellen binnen Europa niet opstijgen. "De rol van EASA is zo belangrijk. Binnen de luchtvaart gebeuren relatief weinig onmgelukken, als je het vergelijkt met de scheepvaart, het spoor en de autoweg", aldus de woordvoerder.

Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geldt de aanvullende regel dat er niemand alleen in de cockpit mag achterblijven en een ander bemanningslid even in de cockpit plaatsneemt als piloot of copiloot bijvoorbeeld naar de wc moeten.

De Noorse vliegmaatschappij Norwegian Air Shuttle en de IJslandse Icelandair hebben vandaag aangekondigd dat ze deze regel ook gaan invoegen. In de meeste Europa is dit niet echter nog niet verplicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden